Thursday, October 19, 2017

Baiki atap rumah

Hari ni minta tolong 2 orang pekerja Indon datang baiki atap rumah yang bocor. Lama dah bocor tapi tak jumpa orang yang nak baiki. Usha punye usha akhirnya jumpa lah 2 orang Indon ni. Bukhari dan Rasyid.

Hanya hari Jumaat jer yang diorang wat keje sebab ari lain diorang keje buat rumah dgn tokey diorang. Nak harapkan abi panjat bumbung rumah memang kiamat la. Gayat oiiii....So lebih baik kita upah diorang jer la. Berapa upahnya kita kasi la biar berbaloi.

Kalau rumah rosak senang nak baiki kan??sebab kita tau katner rosaknya. Senang nak repair. Tapi kalau hati rosak dan sakit, dapat tau ke katner nak repair???

So, pandai2 lah korang jaga hati. Hati adalah raja dalam tubuh badan kita. Kalau raja sakit bermakna anggota2 @ menteri2 yang lain pun akan sakit juga.

Jom jaga HATI dari sifat mazmumah...Hiasilah dengan sifat mahmudah.

Tipu daya dunia

Dunia ni penuh dengan tipu daya. Hanya orang celik dengan mata hati sahaja yang akan dapat tau. Kalau sekadar melihat dengan mata kasar kita takkan dapat tau tipu daya tersebut. Amat beruntunglah mereka yang dapat melihat dengan mata hati.

Camner nak tau melihat dengan mata hati??? mata hati itu adalah pemberian daripada Allah kepada hambaNya. Hamba yang selalu mentadabburkan ayat2 Nya baik siang mahupun malam, tatkala susah mahupun senang. Dari situ lah Allah kurniakan pancaindera yang keenam iaitu mata hati.

Allah berfirman yang bermaksud: 
Dunia itu penuh dengan permainan dan perkara yang lagha.

Dari ayat tersebut tu pun kita dapat tau bahawa Allah ingatkan manusia supaya berhati2 dengan dunia yang diciptakannya. Allah ciptakan dunia untuk hambaNya yang soleh dan yang tak soleh.

Bagi orang soleh mereka akan jadikan dunia itu hanya sekadar tempat persinggahan dan tempat untuk mereka bercucuk tanam amal kebaikan dan kebajikan mereka. Hasilnya nanti mereka dapat lihat di akhirat sana. Itulah orang soleh. Dunia hanya berada di tangan mereka dan tidak di dalam hati mereka.

Adapun orang yang toleh@tak beriman mereka ini menjadikan dunia sebagai tempat hiburan. Seolah mereka ini tak ingat akan kematian dan Hari Kebangkitan semula. Mereka menggunakan segala isi dunia dengan hawa nafsu mereka tanpa mempedulikan amal soleh yang mereka akan bawa nanti.

Kita akan dapat melihat di dunia ini manusia akan berlumba2 dalam mencari harta. Kerja siang malam. Mereka bersaing untuk menjadi kaya raya ataupun hartawan. Mereka sanggup lakukan apa sahaja semi untuk melumpuhkan pihak lawan walaupun daripada sahabat sendiri. Yang penting mereka dapat menawan harta!

Ada yang sanggup menghiburkan hawa nafsu mereka. Siangnya bekerja untuk mencari nafkah diri mahupun keluarga. Malamnya pula untuk berhibur. Masuk kelab malam dan berpoya2 dengan lelaki ataupun perempuan ajnabi. Mereka layan nafsu mereka. Ada yang cuba untuk menipu golongan hartawan semata2 mencari sesuap rezeki haram. Oh ! tak takutkah mereka makan harta haram??

Mereka menipu golongan ini dengan body dan muka lawa mereka. Tak cukup dengan itu ditambah pula dengan kata2 manis berbaur nista. Ada yang terpedaya hinggakan berjuta2 duit lesap. Tak heran kan keluar kat paper@news "seorang Dato' ditipu berjuta2 duit oleh teman wanita". Tak perlu heran pun sebab itulah pekerjaan mereka. Menipu golongan kaya. Mereka berjaya menipu di dunia tapi adakah selamat di akhirat???Sudah pasti tidak.

Beringat lah wahai teman tentang tipu daya dunia ini. Apabila terkena atau terpalit sudah tentu amat perit dan sukar untuk kembali ke pangkal jalan.

wallahu'alam.

Tuesday, October 10, 2017

Usah jadi hamba WANITA

Dunia hari ini menyaksikan bahawa ramai lelaki yang menjadi hamba wanita. Mereka sanggup menuruti hawa nafsu mereka semata2 ingin memenuhi citarasa wanita. Rasa begitu jelek sekali apabila seorang lelaki jatuh ke tangan wanita. Segala kemahuan wanita diturutinya. Sehingga sanggup menjerumuskan diri mereka ke lembah kehinaan.

Ambillah beberapa kisah yang berlaku di depan mata. Seorang wanita sanggup mengupah teman lelakinya untuk menganiyai lelaki yang lain. Ada yang sanggup berbunuhan. Allahu akbar. Tipu daya syaitan itu belaka. Syaitan gelak melihatnya.

Ada juga yang diperalatkan wanita untuk memuaskan hawa nafsunya. Wanita sanggup 'melanggan' beberapa lelaki demi kehendak nafsunya. Tak cukup dengan layanan di rumah oleh hasben halalnya maka dicari pula hasben yang tak halal. Kenapa ini semua boleh terjadi????

Awaslah wahai lelaki!!! dunia hari ini memang macam2 gayanya. Ada yang berbaju kurung elok tapi hatinya penuh dengan sifat mazmumah. Ada yang lidahnya tak jemu menyebutkan kebaikan diri yang dibuat dihadapan kawan2 tapi dibelakang lain yang disebutnya. Kata2 nista dan lucah permainan lidah. Tidak semua wanita sedemikian rupa tapi awaslah wahai lelaki kerana kamu bakal berhadapan dengan situasi sedemikian rupa.

Jika kamu ingin mencari calon hidupmu, maka kamu akan berhadapan dengan watak2 sedemikian. Jika kamu ingin bekerja di kilang mahupun pejabat maka kamu akan dapati watak2 tersebut ada di kiri kananmu. Jika kamu ingin mencari sahabat, tidak mustahil kamu akan menemui watak2 ini terlebih dahulu sebelum kamu menjumpai sahabat yang sejati.

Tuesday, September 12, 2017

Rindu Iktikaf

Semenjak dua menjak ni, rasa berat je badan nak melangkah ke rumah Allah. Ya Allah apa lah dosaku ini....Urusan rumah tangga semua nya ditanggung sepenuhnya oleh abi. Ummi direhatkan buat sementara waktu dek kerana bersalin.

Mungkin badan penat yang amat sangat hinggakan terasa malas nak ke masjid. Hanya mampu berjemaah dengan anak2 di rumah je.

Alhamdulillah kali ni,gagahi jugak tulang empat kerat untuk melangkah ke masjid. Allah bagi pertolongan dan kekuatan abi ke arah itu. Sesampai di masjid ,,,,sayu jer rasa. walhal Jumaat lepas baru jer pergi. Hati terasa nak duduk lama jer kat situ. Nak beriktikaf. Nak Zikir.Nak mengadu pada Allah. Nak citer segala macam citer yang tak mampu terurai dengan akal.

Tapi masa singkat.Lepas Isya' diorang nak balik rumah masing2.Siak nak kunci masjid. huhu.
Terpaksa abi angkat punggung juga lepas solat ba'diah Isya'.

Ya Allah mampukah diri ini digolongkan di kalangan orang2 yang mana hatinya tertambat dengan rumah mu???Abi rindu sebenarnya untuk bersamaMu Ya Rabb...rindu untuk mencurahkan isi hati...rindu untuk bermonolog denganMu....berkasih sayang denganMu di malam harinya...Ya Rabb berilah untukku kekuatan...kekuatan zahir dan batin

Saturday, September 9, 2017

Penne versi along

Penne versi along

Kali ni along (wildan) yang masak. Penne namanya. Produk daripada Kimball. Kelmarin abi dah buat tapi diorang rasa nak makan lagi. So abi ajarkan kepada along cara2 memasaknya. Semudah sifir dua ok???

1) rebuskan penne tadi dalam periuk. Bila dekat nak mendidih masukkan penne dan sesudu minyak zaiton. Tunggu ia sampai lembut.

2) Bila dah masak@lembut, toskan ia.

3) Tumiskan bawang besar dan putih dalam kuali. Kemudian masukkan kicap,sos cili dan sos tomato. Abi masukkan juga gula 2 sudu. Terpulang kepada individu masing2.

3) Bila dah sebati, masukkan lah penne tadi tu ke dalam kuali. Gaul lagi hingga sebati. Rasakan ia biar ada masam sikit, manis sikit . Terpulanglah pd korang!

4) Bila dah puas hati, korang makan lah. Tapi pastikan api dapur tu ditutup. Kalau takkkk, habislahhh!

Jom makan, Bismillah...

Nasi Arab

Kali ini abi rai besday bersama anak2. Tahun lepas ummi ada tapi kali ni dia tiada sebab berpantang di rumah mak. Tengah2 mencari idea nak sambut besday maka datanglah idea nak masak nasi arab untuk anak2 dan diri sendiri.

Pergi cari rempah kat PKT tapi dah habis. Bergegas pula ke kedai Zua. Mujur ada.Ambil satu kotak dan terus ke bahagian sayuran pula untuk mencari timun, salad, bawang dll....Ayam dah beli siap2 lepas ambil anak2 dari sekolah tadi.

Camner nak masak ekk??
Kat kotak tu dah ada disediakan cara2 memasaknya...korang masak lah ikut yang dia suruh.

Sekadar nak sikit kat sini sebagai panduan asas.

1) basuh beras basmati tu. Selawat lah sambil2 tu.Ikhlas kan niat nak beri pada anak2 tersayang.
Abi guna periuk elektrik jer untuk masak nasi tu.

2) Bila nak hampir mendidik nasi tu, masukkanlah rempah nasi arab tu.kacau lah biar sebati. kat kotak tu dia kata boleh bubuh pewarna kuning telor kalau nak. Abi tak bubuh. Ikut warna rempah tu jer. Memang kekuningan juga.

3) waktu mendidih tu juga lah masukkan 1 sudu minyak zaitun.

4) tunggu je lah ia masak. tu jer. Semudah sifir 2 kan!

Ayam pula camner?
Ayam tu abi perapkan garam dengan kunyit jer. Pastu dibakar guna periuk ajaib.
Macam2 boleh buat dengan ayam tu. Ada juga dimasukkan bersama nasi. Tapi abi tak buat camtu sbb anak2 rasanya tak makan kalau camtu. So, kita ubah suaikan sikit daripada asal.

Acar pula camner?
acar abi buat cukup ringkas. Potong kiub timun dan tomato tu. Pastu masukkan cuka dan gula. Kalau nak rasa pedas sikit, potonglah cili halus2.






Friday, September 8, 2017

5 September

5 September hari yang pasti akan abi ingat setiap tahun. Ia adalah tarikh keramat lahirnya makhluk yang bernama Muzaha bin Mohamed. Hasil perkongsian hidup antara Zaharah dan Mohamed. Tahun 1975 lahirlah insan ini di sebuah Kampung Beris Lanjut, Panji, Kota Bharu.

Seorang insan yang baru melangkah umur ke era 40 an. Huhu...Kini dah masuk umur 42 tahun. Aduhai dah tua rasanya diri ini. Sakit situ sini, lenguh sana sini...Ya Allah ....harapnya hidupku ini penuh dengan ketaatan kepadaMu dan kurang kemaksiatan kepadaMu.Amin

Seorang yang begitu komited terhadap kerja yang diamanahkan. Kalau suruh turun kerja jam 1 pagi pun, akan dia turun (ceewaahhh mana ada). Tapi InsyaAllah, apa2 kerja yang diberikan akan beres walaupun terpaksa memakan masa.Serius dalam kerja dan adakalanya terpaksa dipotpet2 oleh wife akibat terlalu 'obses' dengan kerja. Ya Allah jadikanlah ia sebahagian daripada amal kebajikanku.

Pun begitu, Insan kerdil ini punya hati dan perasaan yang terlalu sensitif. Mudah air matanya keluar tatkala mana membicarakan soal azab kubur, perpisahan, penderitaan hidup dan sebagainya. Ya lah, ianya bukan suatu yang dipinta2 tapi lahir dalam hati dan perasaan. Itu semua kerja Tuhan Yang Maha Kuasa. Kita tak mampu menempisnya.

Pernah sekali insan ini menangis tatkala memberikan tazkirah dikhalayak ramai. Tersentuh hati saat membicarakan kesederhanaan hidup seorang hamba Allah. Tidak berharta tapi cukup bersyukur dalam menempuh hidup. Memiliki rumah yang sederhana. Cuma pintanya dari Rabbul Izzati agar diberikan kesihatan yang berpanjang untuknya beramal...itu jer pintanya...(Ya Allah , mengalir lagi air mata ini saat menulis bait2 ini) Alhamdulillah Allah beri padanya apa yg dia nak..Sihat tubuh badannya. Dapat kayuh basikal ke sana ke mari. Syukur.....
 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.