Friday, November 24, 2017

Anugerah Sahsiah Terbaik

Alhamdulillah wa syukri lillah....semasa majlis anugerah cemerlang dan graduasi hari tu, Jazlan telah diberi satu anugerah daripada pihak sekolah yang mana abi sendiri pun tak jangka yang Jaz akan dapat. Masa MC membaca biodata diri, baru abi perasan dia sedang bacakan perihal si Jaz...

Jantung abi berdegup2....degupannya makin kuat. Bukan takut tapi kenalin. Maklumlah tak pernah terima anugerah sebelum2 ni. Dulu pun ada masa Wildan bersekolah di SK Guntong Luar, banyak anugerah mata pelajaran terbaik Wildan dapat.

Bila MC sebutkan Jaz dapat "Anugerah Sahsiah Terbaik " hati abi mulalah tak keruan lagi. Rasa sayu hiba menyelebungi diri. Rasa macam nak menangis jer. Terharu sangat atas anugerah yang pihak sekolah berikan. Rasa macam tak layak je. Ye lah kita tau lah anak kita setara mana di rumah. Apapun abi selaku ayah merasa bangga dengan pengiktirafan ini. Syukur padaMu Ya Rabb. Mungkin disebabkan didikan di rumah inilah yang akan membawa Jaz ingat apa yang selalu dipesan oleh abi dan ummi. Abi yakin Ummi banyak main peranan dalam proses tarbiah Jaz hingga jadi begini.

Sekadar mengingatkan diri sendiri, bahawa didikan di rumah itu yang penting. Usah dilepaskan didikan itu kepada guru2 di sekolah. Kerana apa ? kerana guru juga manusia dan ada anak2 macam kita juga. Selayaknya kita lah yang wajib mentarbiah anak2 kita dulu selebihnya kita serah kan pada guru2. Usah diserahkan didikan itu 100% kepada guru2.

Amat menyedihkan pabila abi dengar ada sesetengah ibubapa yang telah pun menghantar anak2nya seusia muda kecil lagi tinggal asrama. Contohnya darjah 4 sudah dihantar tinggal di asrama. Bukannya latar belakang ibubapa yang dhaif tapi abi rasa hanya mahu melepaskan tanggungjwab mendidik itu kepada guru2 dan warden2. Mungkin ibubapa tersebut tak mampu nak kawal anak mereka lagi. Ya Allah, tahu buat anak tahu lah bela, jaga dan didik mereka. Itu amanah dari Allah! Ingat !!!amanah Allah.

" Ya Tuhan kami kurniakan lah kepada kami isteri2 dan zuriat2 sesejuk mata memandang dan jadikanlah kami Imam di kalangan orang2 bertaqwa "


Thursday, November 23, 2017

Konvokesyen Jazlan

Cerita Hari Selasa lepas....Al kisah Jazlan dah konvo. Kiranya penutup untuk pendidikan di tahap sekolah rendah.

Bertempat di SK Putera Jaya, Setiu. Cantik dia punya background konvo dia. Memang lawa la kalau nak bergambar. Abi ambil kesempatan juga untuk bergambar.





KASTEK

KASTEK = Karnival Sains & Teknologi






Saturday, November 18, 2017

Power Istighfar



"Barangsiapa  sentiasa  beristighfar  nescaya  ALLAH  memberikan  jalan  
keluar  untuk  setiap  kesedihannya  dan  membuka  jalan  untuk  setiap
kesempitannya  dan  ALLAH  memberikan  rezeki  yang  tidak  disangka-sangka."
(HR Ahmad, Abu  Daud,  Ibnu  Majah  dan  Hakim)


Kali ni abi cuba nak kongsikan power of Istighfar dalam hidup abi sendiri. Bukan nak menunjuk2 tapi sekadar perkongsian dengan ahli blogger sekelian betapa KUASA nya begitu hebat. 

Dalam hidup kita ni, kita tak dapat lari daripada pelbagai masalah. Ada masalah yang kecil mahupun yang besar. Di sini lah Allah nak menduga dan menguji hambaNya sejauh manakah kebergantungan kita kepadaNya. 

Ada yang kuat imannya akan terus tidak putus2 berdoa dan berusaha untuk menyelesaikan masalah hidunya. Di samping tawakkal kepadaNya. Ye, tawakkal yakni berserah kepadaNya selepas berusaha. Bukannya tawakkul yakni berserah tanpa usaha.

Dan salah satu daripada usaha seorang hamba yang sedang di landa musibah adalah dengan beristighfar. Mengucapkan kalimah keramat itu dalam keadaan yang pelbagai. Baik sesudah sembahyang atau ketika bersahaja, iaitu tatkala senang lenang. Nampak mudah bukan ? tapi tak semudah itu wahai sahabat2ku....

Ungkapannya cukup mudah sesiapa pun mampu melafazkannya hatta kanak2 sekalipun. Bukan itu sahaja manusia munafik pun mampu melafazkannya! yang jadi masalahnya sekarang adalah ISTIQAMAH. Istiqamah dalam melafazkannya.

Carilah masa yang sesuai untuk beristighfar. Contohnya selepas solat isya'. Capailah biji tasbih tu dan beristighfar lah. Amalkan selama sebulan berturut2, InsyaAllah anda akan istiqamah selepas itu. Ataupun diamalkan sebelum hendak tidur. Selepas bacaan doa tidur beristighfar lah...(silap haribulan anda akan tertidur sambil beristighfar) Alhamdulillah jika anda mati sekalipun pada malam itu, InsyaAllah anada mati dalam keadaan sedang bertaubat kepadaNya. 

Nak kongsikan di sini bila abi sentiasa amalkan zikir ini, abi nampak pertolongan Allah datang membantu. Sedikit demi sedikit segala masalah dapat diselesaikan. Memang benarlah pesanan Nabi Allah Nuh kepada kaumnya supaya beristighfar, nescaya pertolongan Allah akan datang. Ye, Nasrullah. Pertolongan Allah pasti dekat! 

Selamat beramal!


Konvokesyen Azzam....Pra Sekolah SK Kpg Buloh

Citer hari Selasa yang lepas...anak abi Ahmad Azzam Hakimi telah pun menamatkan pra sekolah nya (6 tahun) di SK Kpg Buloh, Setiu. Berjubah merah diorang tu. Cantik dan lawa!!  Tu adalah adalah ahli kelas diorang. Kelas Delima. 



zaman abi dulu takde lah konvo ala2 gini. Kira habis sekolah, habis lah...huhu...zaman lening jah kira macam2 dah diorang buat untuk menampakkan kemeriahan di alam sekolah. Alaa...kanak2 riang ria ribena...


yang perempuan berjubah biru...comel llote blako


korang masih ingat tak siapa nama guru tadika korang? 
Abi masih ingat lagi tau? Tahun 1986 & 1987 abi bersekolah tadika. Nama cikgu abi ialah Cikgu Noraini dan cikgu Hashimah. Terima kasih cikgu kerana mengajar abi A B C.... 1 2 3.... sehinggalah abi berada pada tahap sekarang ni. 

Moga Allah balas jasa dan budi baik kerana mengajar abi mengenal erti hidup.

Jazakumullahu khairan kathira.

Thursday, November 16, 2017

Surah Al Kahfi


Sempena hari Jumaat ni, jom kita baca.....

Moga Allah Selalu dan sokmo jaga kita antara Jumaat ni hingga lah ke Jumaat depan. Amin

Paling tidak pun baca ayat 1 - 10 dan 10 ayat terakhir.

Dia pun makhluk Allah jua

Tengah sedang menunggu budak2 nak berlatih menari, ada seekor burung yang terbang kat ruang legar lobi pejabat. Terus dia terhantuk di dinding cermin tu. Jatuh dan pening2 lalat kat lantai. Abi ambil dan tengok matanya terkebil2...Pening lagi gamaknya....

Oh kesian...mungkin masa dia terbang tadi tak pakai radar dan terus kena dinding.

Dia pun makhluk Allah jua dan harus dibantu. Kena buat ihsan terhadapnya. Bantunya terbang semula. Abi berikan burung tu pada beberapa budak SAIS agar menjaganya sehingga pening nya hilang dan dapat terbang semula.


Makhluk yang tak berakal pun Allah suruh kita membuat ihsan, inikan pula manusia yang berakal lebih lagi la kena buat ihsan...
 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.