Sunday, August 16, 2009

Ramli Sarip



Ramli Sarip semasa menyayikan sebuah lagu di stadium tertutup Miri.

Hayatilah lagu ini bagi mereka yang jauh di perantauan.....

Nisa' Beghambeh

pegang baik-baik makcik....beras ni berat ..10kg. kang jatuh atas kaki makcik,,,melatah kelak...kata akhi Azwani.

makcik ni sebenarnya malu nak bergambar..mungkin sehayat hidupnya tak pernah bergambar!

Menyampaikan sumbangan kepada balu. Gembira makcik ni sebab dapat beras sekapit+minyak+ .......

Akhi Muhtar sedang memberikan penerangan tentang YAM. Kali ni dia pakai topi orang berkebun @ bersawah...biasanya dia pakai kopiah..mungkin nak meraikan hadirin yg terdiri drp peladang dan pesawah

hadirin yang hadir dari pelbagai bangsa dan agama

sukarelawan AMAL bersama penduduk kampung

Habis konsert amal, YAM buat pula " Nisa' Beghambeh " di kampung Pejuang Kelulit, Sibuti pada 16 Ogos (ahad). Ianya adalah kesinambungan aktiviti YAM di bawah nisa'. Program bermula dengan solat zohor dan berakhir jam 4.30 petang. Hati rasa berat dah nak pergi sebab baru je habis program solat hajat perdana SPM /PMR di masjid At Taqwa tapi memandangkan diri ini kurang memberi sumbangan kepada masyarakat,,,,,abi gagahi jua. Apa sumbangan anda ?

Penyampaian sumbangan kepada anak yatim

Pengerusi YAM cawangan Sarawak akhi Muhtar Suhaili sedang menyampaikan sumbangan cek kepada Pengerusi Badan Kebajikan Kompleks Hamidah semasa malam konsert amal.

" Berkhidmat untuk masyarakat, beramal kerana Allah "

Saturday, August 15, 2009

Malam Konsert Amal

Peminat fanatik dok begambar...kesian bang Ramli Sarip...muka seposen dah!!!

ambil kesempatan ...bergambar bersama Us Akhawan..suaranya merdu dan lunak

Ramli Sarip "Papa Rock" dah bertukar warna ...baru panas!

Us. Akhawan Afandi bersama Us Azhan Atan


Kali ni abi bersama-sama rakan seperjuangan dalam Yayasan Amal Malaysia menganjurkan konsert amal. Artis undangan kali ini adalah Azhan Atan (juara akademi nasyid TV9), Ramli Sarip dan Ust Akhawan Afandi. Alhamdulillah sambutan daripada orang ramai sangat menggalakkan.

Jutaan terima kasih kepada sahabat-sahabat yg turut membantu dalam menjayakan konsert malam tadi.

Tuesday, August 11, 2009

Ruqyah

Beberapa malam yang lepas abi duty warden. Kira-kira jam 10 lebih berbunyi telefon, datangnya daripada seorang sahabat yang tak jauh yang abi kenali. Katanya, anaknya menjerit tak henti-henti. Jadi dia minta abi tolong tengokkan apa-apa yang patut.


Sebenarnya, dah lama abi tak membaca ruqyah syar'iyyah untuk orang lain melainkan untuk diri sendiri. Dulu ada gak belajar semasa di Jordan bersama Syeikh 'Aisy, tapi akibat lama tak menruqyahkan tak tahu lah menjadi ke tak..


Sebelum abi membaca ruqyah tu, abi tanya sedikit sebanyak tentang anaknya. Katanya juga anaknya juga susah untuk membuang air besar beberapa hari yang lalu. Lalu abi membacakan beberapa ayat ruqyah yang terlintas di otak. Bila dibaca si anak tadi menjerit dengan kuatnya...kekadang tu ia tertidur seketika dan jaga semula. Entahlah apa petandanya. walau apa pun yang berlaku abi berdoa agar Allah menghilangkan apa-apa yang buruk berlaku pada anak tersebut samada diganggu makhluk halus ataupun penyakit.

Sesungguhnya ayat suci al quran itu adalah penawar. Sebagaimana firmanNya yang bermaksud:

"dan kami turunkan Al quran itu sebagai penawar ...."

Sesungguhnya Dia lah Allah As Syafi yang menyembuhkan sesuatu penyakit.
wallahu'alam.


Monday, August 10, 2009

Hadis " niat"

Sedang abi tengah melayari internet.....tiba-tiba keluar daripada mulut Ahmad Wildan " innamal a'malu binniyat " sesungguhnya segala amalan itu dinilai dengan niat.

Ya Allah tergaman abi seketika apabila anakku dah mula menghafal hadis yang pertama daripada kitab arba'in an nawawiyah.

" a'malu tu apa abi " tanya wildan.
a'malu tu perbuatan @ buat , jawab abi.

" niat tu apa abi ? " tanyanya lagi....

Ya Allah ni payah abi nak jawab....niat tu adalah apa yang wildan nak buat....jelasku semula...
entahlah dia faham ke tak....susah juga nak jelaskan ikut level budak 6 tahun ni. Tak tau lah camner cikgunya jelaskan

Futsal Amal Merdeka

Akhi Azwani deejay yang disukai ramai. Banyak menggunakan bahasa arab terutama dalam membuat liputan gol....wahid....isnani....Beliau juga banyak berpesan kepada pemain-pemain agar sentiasa menjaga emosi sms bermain


Bersama Penolong Pengarah JAIS zon Utara "Ust Rosli Arup (vip)


Hampir 99% pemain futsal berpakaian menutup aurat. Itulah yang kami (AMAL) terapkan kepada pemain supaya menitikberatkan aurat. Segelintir daripada mereka ada yang tak faham dengan memakai stokin panjang sampai ke lutut walhal masih nampak peha ! Alhamdulillah dakwah kami diterima...

Jika ada permusuhan, cepat-cepat deejay suruh mereka salam dan maaf-maafan. Yang penting adalah ukhuwwah sesama kita. Soal menang kalah nombor 2

semua pemain terdiri daripada anak-anak muda



Alhamdulillah atas segalanya, Futsal Amal telah selamat dijalankan selama 2 hari bermula hari Sabtu dan Ahad yang lepas. Ianya diadakan di gelanggang futsal di Piasau 1. Seramai 20 pasukan lebih daripada NGO dan surau-surau telah mengikuti perlawanan ini. Walaupun keadaan pada masa itu agak berjerebu tetapi ianya tidak mematahkan semangat kami untuk menganjurkan perlawanan ini. Ditambah pula dengan semangat daripada pemain-pemain yang berkobar-kobar. Kali ini abi ditugaskan untuk membuat dokumentasi dengan mengambil gambar-gambar sepanjang acara berlangsung.

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.