Saturday, February 18, 2017

RM60 ?

Mahalkah RM60 untuk selamat dunia dan akhirat?
Saya terbaca luahan hati pekerja agama (amilin) yang saban waktu kerjanya adalah percuma. Sepenuh masa dia bekerja mengorban masa untuk agama tetapi dia dikerah untuk mencari redha Allah. Sedangkan dia manusia biasa tidak mampu ambil apa-apa barang dikedai percuma dengan khidmat baktinya.
Teringat saya kepada satu sketsa kehidupan saya. Sketsa yang menceritakan tiada percuma di dunia ini. Pasti ada upahnya. Cuma upahnya segera atau dikemudian hari. Bezanya sesuatu yang kemudian hari selalunya dianggap percuma didunia ini.
Bezanya upah kepada seorang pedagang atau peniaga berbanding petugas atau pekerja agama. Bekerja dengan ilmu agama. Selalu dicop sebagai penjual ilmu agama. Lebih dahsyat dianggap sebagai penunggang agama. Kerana dia guna ilmu agama untuk menampung keperluan hidupnya.
Sketsa sebuah cerita... Cerita nilai ubat penyembuh dan ilmu agama penyelamat. Satu berharga dan satu percuma. Ubatan ada harga. Nasihat agama percuma. Siapa boleh mentafsirkan nasihat itu seumpama ubat? Jika ia berharga pasti ia berharga dengan nilai dunia. Ubat? Bolehkah semua sepakat akui bernilai dunia. Harga barang dan ubatan lebih mahal daripada ilmu agama.
Sayang, nasihat bukan ubat. Ia penawar, dia tiada nilaian duniawi. Ia bersifat ukhrawi. Sepatutnya nasihat itu mahal harganya. Ada nilaian lebih baik daripada apa saja ubatan duniawi walau namanya madu, akar kayu, herba atau apa saja namanya. Walaupun ilmu ukhrawi yang memandu kepada keselamatan dunia dan akhirat tetapi anutan sekular merubah harga ilmu itu. Ia jadi tidak berharga dan dihargai. Usaha pembawa dan penyampainya selalu dikira percuma dan ikhlas semata. Berbanding dengan ubatan dunia. Mahal harganya.
Kelmarin ini ceritanya... Di satu lokasi....
Datang seorang hamba Allah yang memerhatikan saya. Dia berjalan kepada saya yang menutup pintu kereta. Saya duduk setelah berjalan terhinjut-hinjut sakit.
Hamba Allah, "Orang baru ke? Baru pindah sini ke? Tak pernah nampak?"
Saya jawab; "Sudah setahun lebih. Saya ustaz di sekolah menengah".
Hamba Allah bertanya; "kaki kenapa? Saya ada kawan jual ubat sakit gaout, Zainal namanya."
Katanya, "Ustaz nak "ubat akternatif" ke? RM60 harganya".
Saya kata, "Masalah saya tidak kenal Zainal tu. Maaflah saya tiada duit tunai".
Hamba Allah, "Alah ustaz, untuk kesihatan, rm60 berkira".
Saya membalas, "Tak, Zainal tu di mana?".
"Nanti dia datang, dia sahabat saya". Balasnya.
Dia menukar tajuk... "Lama sudah ustaz di sini?". Saya senyum saja kepadanya.
Saya ni ustaz kerja gaji rm660 je sebulan. Cukuplah untuk tampung diri saya yang sudah tua ini. Orang tua ni cakap kuat tenaga lemah. Sambung hamba Allah, lebat celotehnya.
Hamba Allah, "Ustaz, boleh saya minta nasihat?".
Saya jawab; "Nasihat saya berharga RM60 sahaja".
Hamba Allah ini membulatkan matanya kepada saya, dia merenung saya.
Hamba Allah, "Macamana boleh begitu ustaz. Ustaz nak jual agama eh?"
Saya menjawab, "Lihat plat kereta saya. Itu plat luar negara". "Jadi ketika saya bagi nasihat, nilainya antarabangsa". Harganya luar negara.
Dia menyebutnya ; "QBB 2908, ini plat negara mana ustaz?".
Saya jawab, "Sibu, Sarawak".
"Ustaz ni kenakan saya" , balasnya.
Saya jawab; "Mana berharga, rm60 ubatan untuk sihat tubuh badan dengan rm60 untuk selamat hidup dunia dan akhirat".
Dia tidak menjawab. Cuma dia kata, "Rugilah berniaga macam tu". "Nasihat pun letak harga".
Mengapa jadi begitu? Sebabnya ubatan itu satu keperluan. Sakit kena cari ubat. Kena berubat. Sedangkan keperluan kepada akhirat tidak dianggap keperluan apatah lagi tuannya sihat dan segat bugar. Bertenaga bekerja mencari dunia. Apatah lagi dia tidak merasapun dirinya sakit. Apa keperluan dia mencari ubat dan penawar untuk kehidupan akhirat.
Inilah asuhan sekular. Agama adalah keperluan akhirat. Dunia lain akhirat lain. Orang tidak nampak pekerjaan dunia adalah bekalan akhirat. Apa kata kerja agama dianggap upahnya akhirat, kita anggap kerja dunianya juga upahnya akhirat. Jual ubat harga percuma macam kerja agama. "Tutup kedailah jawabnya. Mana ada kedai percuma". Begitulah kerja agama, kalau ianya macam kerja dunia sudah tutup kedai lama, muflis.
Kerja agama juga di dunia. Hukum alam tetap berlaku kepada pembawanya. Dia perlu makan minum. Perlu upah untuk bergerak kesana kemari. Segalanya perlukan wang. Tanpa wang keperluan hidupnya jadi terganggu. Kerja dakwahnya jadi fitnah. Ubahlah persepsi kepada pekerja agama. Kerja mereka adalah percuma. Terserahlah rezeki mereka kepada Allah. Pekerja dunia rezeki mereka kepada siapa diserahkan? Kepada barangan yang dijualkan? Jawabnya rezeki mereka juga daripada Allah.
Sebagaimana pekerja dunia perlukan upah, kerja akhirat juga perlukan upah. Jika tuan mufti ada gaji, apakah pekerja agama adalah percuma? Sedangkan yang berupah itu juga mengharap redha Allah SWT.

Ubahlah persepsi kita. Selagi hidup di atas dunia. Hukum alam tetap sama.

dr FB:Ustaz Isa mat Daud

Monday, February 13, 2017

Jazlan 6 At Taqwa


Ni gambar anak abi.Berbaju purple sebelah cikgunya.Pindah dari SK Kpg Buloh ke SK Putera Jaya. Baru tahun ni masuk sekolah tu, dah kena lantik jadi ketua kelas...glamour la tu.Hahaha..


Kalau tengok kelas diorang tu, semua berjawatan. Takde seorang pun yang pakai baju uniform putih sekolah. Heybat!!!


Apa pun abi doakan yang terbaik untuk mu nak! semoga berjaya dalam UPSR nanti. Amin.

Thursday, February 9, 2017

Urus tadbir rumah

Hujung minggu ni,masa yg ada abi gunakan sepenuhnya untuk urus tadbir rumah tangga. Posisi ummi yang tak seberapa stabil lagi. Kalau tak uruskan habislah rumah tangga ni. Tongkang pecoh la jawabnya. 

Bermula dari hal masak memasak sampailah ke urusan anak2 sekolah. Nasib baiklah ada si along dan si angah ni yang dah besar. Boleh la bantu abi tolong sidai kain baju,basuh baju dengan mesin basuh dan benda2 kecil lagi....Alhamdulillah...

Pagi ni, siram pokok bunga selepas sarapan pagi dengan nasi kerabu daun pisang. Huhu...Hajatnya nak letak baja pula kat pokok sebab lama dah membajanya...lebih dua bulan rasanya...Cian pokok takde zat vitamin...Sabar yer....satgi abi g....

Jom ! sambung keje rumah...

Monday, February 6, 2017

Klinik Dr Safeah Medical Center

Ari ni bawa darling pi Jerteh. Dia tak sihat. Dah beberapa hari tak sihat cuma ari ni rasa dah tak tahan untuk pergi ke klinik. Asalnya nak pergi ke klinik Emma tapi sampai sana doc pula takde. So pegi cari lah mana2 klinik yang doktornya perempuan. Jumpa lah Klinik Dr Safeah yang berdekatan Seven Eleven & KFC Jerteh tu. 

Terus terjah situ. 

Doktor lihat position ummi yang dah macam dah tak stabil lalu dio masukkan air ke dalam badan ummi. 2 Botol. Kat situ ada disediakan bilik khas bersama katil.Siap ada ekon lagi. Abi lihat dalam 2 3 bilik yang ada katil kat situ. Mungkin disediakan untuk pesakit yang memerlukan rawatan pada tempoh yang lama. Bilik ok dan memuaskan. Dalam bilik yang ummi duduk tu ada disediakan bilik air juga. 

Mula daripada pukul 1130 pagi  masuk jumpa doktor dan berakhir pukul 2 lebih. Bayarannya bagi abi tak lah mahal sangat. RM160 termasuk ubat-ubatan. Ye lah kalau nak bandingkan jika orang kampung datang situ mungkin diorang akan kata mahal. Tapi bagi abi alhamdulillah masih mampu membayarnya lagi. 

Setiap penyakit emsti ada penawarnya.Kita sebagai hamba perlu berikhtiar untuk mencarinya.

Nabi Allah Ayub yang diuji dengan begitu teruk sekali penyakitnya pun ada ubat@penawar. Hanya Allah penyembuh segala2nya. 

wallahua'lam.

Saturday, February 4, 2017

ikan masak kicap

Time duk wat ikan kicap ni, teringat masa belajar kat Jordan dulu. Antara feveret menu bila masak di umah sewa adalah masak kicap. Ayam masak kicap. Tapi tak selalu la buat ayam masak kicap sebab kicap susah nok cari kat Jordan. Time g umrah baru la dapat beli kicap. Tu pun kicap Indon.

Anak2 memang suka masakan kicap ni. Kalau buat ayam masak kicap tentu diorang suka lagi. Tapi abi xsyorkan sangat la buat ayam selalu. Kekadang tu kena tukar jugak. Asyik ayam jer. Tebal la lemak nanti. Lagipun tak elok kan makan ayam selalu kan? 

Tapi masakan kicap ummi lagi sedap la berbanding masakan abi. Abi hanya tukang masak "relief" jer. Time ummi tak masak abi yang akan ambik alih. Ari ni pun sama gak. Abi kena relief masak utk anak2.

Diorang kasi jari best juga la kat abi. Kata mereka mmng sedap juga...huhu...kalu tak puji gak silap ari bulan xmakan la diorang.hahaha

camner nak buatnya???
ala...senang jer...very simple jer.menu orang bujang...

tumiskan bawang besar n putih.pastu masukkan kicap. Nak kasi kuah banyak letak kan air banyak sikit. Bubuh la gula n garam secukupnya. InsyaAllah sedap la macam kat restoran...

Anak2 ni tak perlu makanan yang hebat2 macam kat hotel tu.Cukup la buatkan masakan kicap ke...masak merah ke...tumis ke...dll.

InsyaAllah apa yg disediakan oleh ibubapa untuk anak2, itulah yang berkat namanya.Rezeki pun berkat! 

tapi kalau korang nak tau masakan yang sebenarnya,korang boleh klik link di bawah ni. Kalau tetamu datang masaklah ikut cara ni. Jangan ikut cara abi, nanti diorang kata ni budak darjah 4 boleh buat.hahaha


http://www.blogopsi.com/2015/12/resepi-ikan-kembung-masak-kicap.html

Hasil carian imej untuk masakan ikan kicap

memang iras macam ni la abi buat. cuma tak letak lada jer sebab takut pedas anak tak boleh makan. Gambar tu ihsan drp Mr Google

#masak itu seronok.menghilangkan stress!

wallahu'alam.

Friday, February 3, 2017

selera kampung

Time balik jer rumah mak ayah di Tanah Merah, sudah tentu nafsu makan abi takleh nak kontrol. Walaupun menunya tak seberapa tapi....gitulah ...susah nak kata...mungkin sebab situ lah abi dari kecil duk membesar kat situ...hinggalah bersekolah tinggal di asrama (SMKA Wataniah/Falahiah), SMAP Kajang, dan seterusnya di Al Al Bayt Univ. & UIAM...

Tapi betullah kata orang tempat kencing berak kita sejak dari kecil memang susah untuk dilupakan apatah lagi tersimpan memori indah.

Ohhh! berbalik ke menu kampung tadi, itulah ulaman wajib yg ada kat umah mak. Semuanya diambil kat belakang umah jer. Ada juga yang dikutip dari ladang sawit. Ada benda tu, cukuplah abi katakan abi hilang sabar untuk makan.Tambah nasi sudah tentu.Walaupun dengan ikan kembong goreng,ulaman pucuk ketereh dan budu.Pegghhhh!!! memang tak ingat dunia beb!

ualaman petai,bunga kantang,daun bawang n pucuk ketereh menambah selera makan.Budu tu memang wajib ada dah.

Thursday, February 2, 2017

Koya@perasan

Pernah dengar tak perkataan koya? Koya tu macam perasan la. Pernah tengok tak orang koya lebih ni sekeliing kita? Mesti ada kan. Mustahil takde sebab syaitan tu ada.Sebab koya tu datangnya daripada syaitan.


Bila koya ada, maka macam2 perasaan ada@maghi.Maghi perasaan paling comei, smart, kaya,hensem,pandai,bijak,dan macam2 lg...



Kalau manusia ada perasaan koya macam ni maka dia akan rasakan dirinya lebih daripada orang lain. Dia lah segala-galanya.Orang lain tak lebih daripada dia. 



Bahayanya koya ni kerana ia boleh bawa kepada ujub pada diri sendiri. Bila ujub ada maka sah la Allah tak suka benda begini. Mana boleh nak ujub pada diri sendiri. Berdosa tau! 

Hasil carian imej untuk riak ujub

Syaitan ni kerja dia hari2 duk cocoh manusia spy riak dan ujub. Hatta syaitan ni pun boleh masuk ke dalam hati orang2 alim. Duk cucuk hati mereka spy rasakan diri merekalah yg paling alim.Orang lain tak alim. fuhhh....nauzubillah min zalik.


Kalau hok jenis muka putih sikit, syaitan akan masuk dalam hatinya spy rasakan dia lah yg paling comei. Comei drp lebih orang lain. Hari2 duk amik gambar @ selfie muka dia drp pelbagai sudut yg berbeza. Tu la kijoaan orng perasan koya lebih. Kalau duk depan cermin berjam2 tengok muka dia..start daripada rambut hinggalah ke dagu...huhu dahsyat sungguh orang koya ni...membazir masa gitu jah. 



Kalau hok jenis pandai@cerdik pulak, koya dia lebih pandai drp orang lain. Dia rasa dia jer yang betul. Orang lain tak betul.Ada tikanya dia tak terima pendapat orang lain. Pendapat dia jer yang betul.Orang macam ni kalau ada di sekeliling kita memang haru biru...



Moga Allah jauhkan kita semua daripada penyakit koya ni. 



#koya ni adalah perkataan yg digunakan di sebelah pantai timur.Ia berbeza drp "khayal" dalam Bhs Melayu.





 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.