Tuesday, February 2, 2016

Mengurus CINTA part 1

Jangan terkejut bila anda baca ada perkataan CINTA.

Dan jangan anda bayangkan bila mana ada kalimah CINTA ianya hanyalah dua insan yang sedang dilamun CINTA. 

Setiap daripada kita pernah berCINTA kan? dan ada perasaan CINTA kan ? 

Ya termasuklah abi sendiri. 

Pernah tak kita lihat seorang anak kecil menangis atau merengek memanggil manggil nama ibunya? Sudah tentu anak kecil itu memanggil orang yang disukainya dan dikasihinya. Dari situlah timbulnya perasaan CINTA. 

KITA pula bagaimana? Ke manakah arah nak dilontarkan CINTA itu? Maaf abi katakan bahawa CINTA itu bukan terarah kepada satu insan sahaja seperti pasangan kekasih atau sepasang suami isteri. 

CINTA itu banyak arah sebenarnya.
CINTA makhluk kepada  Khaliq
CINTA makhluk sesama makhluk

Bagaimana nak uruskannya? Susah ke? Tak la susah sangat jika kita tau membahagikannya.

CINTA makhluk kepada khaliqnya. Sememangnya ia tiada tolok bandingnya.wajib dicintai setiap masa dan ketikanya. Malah kita diajar agar sentiasa menguruskan CINTA kita dengan Khalik pada waktu2 yang ditentukan.Bila? Lihatlah taqwim solat di situlah CINTA anda bertaut!

Syabas kepada mereka yang berjaya menguruskan CINTAnya dengan baik. Anda bagaimana ?

Bukan setakat menepati waktu solat, tapi bagaimana pula dengan lafaz kalamullah di dalam kitab tersebut? adakah dah terbaca setiap hari? Yang mana lebih banyak dipegang? pegang Al quran ke atau pegang HP? yang mana lebih banyak dibuka, buka al quran ke atau buka HP? 

Jika anda salah satu daripada mereka yang banyak memegang dan membuka HP setiap hari berbanding Al quran, maka percayalah.....anda belum menggapai CINTAnya. Itulah petunjuk awal yang senang diambil kira dan dicheck in. 

bersambung ......part 2 nanti
 

 

Monday, February 1, 2016

Syukur Allah selamatkan kami

Alhamdulillah di pagi hari ini Allah telah selamatkan kami sekeluarga. Perkara yang tidak diingini berlaku telah terjadi tanpa kami sedari. Dapur gas yang kami gunakan untuk masak air telah tercabus wayarnya dan menyebabkan api marak sehingga membakar hampir dapur gas. Kejadian berlaku kira2 15 minit sebelum waktu Subuh.

Kebetulannya abi dan ummi tiada di dapur. Masing2 dengan hal sendiri. Ummi sedang berada di bilik mandi ketika itu. Abi pula sedang menunaikan solat sunat. Tiba2 kedengaran suara anak sulong abi memanggil-manggil. Macam kecemasan. Fikir abi ada pencuri yang masuk rumah ataupun binatang berbisa yang masuk ke rumah. Belum sempat abi menghabiskan solat segera abi batalkannya dan bergegas ke dapur. 

Terkejut tak terkira apabila melihat api yang sedang marak membakar dapur gas. Abi panik seketika. Sambil2 memerhatikan apa punca berlaku. Alhamdulillah Allah beri akal untuk abi tutup suis utama paip gas tersebut. Abi memberanikan diri dan syukur api yang marak tadi makin berkurangan. Tinggal lagi kesan api yang masih membakar di dapur. Abi ambilkan kain basah dan tutupnya. 

Jika perkara ini tidak disedari ada kemungkinannya ia akan melarat ke bahagian tepi pula yang merupakan rak kayu tempat letak botol2. 

Bila dicheck, rupanya paip gas yang disambungkan dengan dapur tu telah tercabut. Mungkin pin nya telah longgar dan menyebabkan tercabut. 

Segalanya telah ditaqdirkan dan syukur kami masih selamat dan rumah kami pun selamat. Tiada apa yang musnah. 

Alhamdulillah 'ala kulli hal. 


 
kerja2 memasang owning di bahagian dapur


di bahagian dapur inilah tempat terjadinya kebakaran. (gambar lama ni)

Saturday, January 30, 2016

Pelancaran Bulan Disiplin & Pemantapan Sahsiah

Usai ceramah Denggi, SU Disiplin sekolah telah melaporkan kes2 yang telah berlaku bermula tahun 2014 hingga kini. Ada juga kes yang berat dan juga ke ringan. Kes yang berat telah membawa kepada pertukaran sekolah beberapa orang pelajar.

Selepas itu PKPentadbiran Tn Hj Noor Razi telah melancarkan dan merasmikan Bulan Disiplin ini. 


Cikgu Nor Hisham melaporkan kes2 yg telah berlaku 

barisan guru kanan

Tn Hj Noor Razi menyampaikan amanat

perasmian....



ceramah Denggi

Alhamdulillah, hari ini telah berlangsung satu ceramah ringkas pada waktu asembly tadi. Ceramah yang diundang khas daripada Pejabat Kesihatan Daerah Setiu. Encik Arif. Katanya kini negeri Terengganu sedang dilanda wabak denggi. Daerah yang paling kritikal wabak denggi adalah Kuala Terengganu. 

Di Setiu pula, terdapat beberapa kes antaranya di Penarek Baru. 

Terdapat beberapa fakta yang menarik tentang nyamuk aedes: 
- boleh hidup sekitar 3 bulan sahaja
- nyamuk betina yang menggigit mangsa
- nyamuk jantan akan mengawan sebanyak 2 kali seminggu dan akan mati selepas mengawan
- nyamuk betina akan mengeluarkan telor yang banyak sehingga 10 ribu telur 
- akan menggigit mangsa sekitar jam 7 pagi dan lewat senja pukul 6 - 7 petang
- tidak semua nyamuk aedes ada virus denggi, hanya yg ada virus itu sahaja yg akan memberi kesan kpd mangsa




Setakat ini kes denggi adalah banyak di kalangan para pelajar sekolah. Harap ceramah seperti ini mampu memberi kesedaran kepada kita semua. 

Sikap kita yang penting sekali dalam penjagaan kebersihan diri mahupun tempat tinggal.Islam amat menitik beratkan soal kebersihan. Jika diabaikan kebersihan, natijahnya akan kembali kita juga. 

DENGGI membawa maut! 

Thursday, January 28, 2016

Majlis Perpisahan Ticer Amal

Selaut Kasih Selangit Sayang. Begitulah nama majlis perpisahan seorang guru Bahasa Inggeris di sini, Puan Amalina yang akan berpindah ke SM Sains Dungun. Hampir 4 tahun beliau di sini banyak kenangan manis dan pahit yang dikecapi. Beliau adalah orang kuat koperasi SAIS ....begitu juga orang kuat rumah hijau. 

Tahniah atas perpindahan Madam Amal ke sana. Semoga berbahagia di sisi suami tercinta. 

yang bertudung kuning itulah Ticer Amal. 

Diarak masuk ke dewan 

hadiah daripada pelajar 

hadiah daripada Kelab Guru & Staf

hadiah daripada panitia B.Inggeris

Setiap perpisahan itu pasti akan mengalirkan air mata

Good luck ticer di tempat baru. you are my fren. seringkali diusik oleh abi di tempat kerja (meja berdekatan). Anggap lah ia kemanisan dalam ukhuwwah. Maaf andai terkasar bahasa dan tersilap langkah dalam gurauan.

Wednesday, January 27, 2016

News today - pencegahan denggi

Walaupun dalam keadaan cuaca yang tidak menentu, kejap cerah dan kejap terang, namun anak2 SAIS tetap bersemangat untuk membersihkan kawasan2 yang disyakki adanya pembiakan nyamuk. Mereka ini diagihkan mengikut kumpulan kelas masing2 untuk kawasan tertentu. 

Syabas abi ucapkan kpd antum (kamu semua) kerana memberikan kerjasama dalam program pencegahan denggi. Sesungguhnya Islam sebagai agama yang dianuti amat menitik beratkan soal kebersihan. 





Saturday, January 9, 2016

MINGGU ORIENTASI FORM 1

 Penolong Kanan Pentadbiran, Hj Noor Razi sedang memberi ceramah kepada murid2 ting 1



 tekun mendengar. yg sorang tu siap  menguap lagi