Wednesday, July 1, 2015

Majlis Perpisahan Cg Saifulddin & Pok Nan

30 Jun- Berlangsungnya majlis Perpisahan @ Wada' utk PK Pentadbiran abi dan juga pemandu sekolah, en.Adnan @ Pok Nang. En Saifulddin dinaikkan pangkat ke jawatan pengetua di SMK Sg Tong manakala Pok Nang berpindah ke SMKA Wataniah,Besut. Tahniah!

persiapan sblm masuk ke dewan. Nak ejas hadiah dulu


barisan pengawas siap sedia nak sambut 

segak berpakaian uniform

hasil sentuhan halus saing abi,cg Firdaus @ Fir

caaaaakkkk!

awas! ini bukan iklan colgate....hehe

Cg Saifulddin atau mesra dipanggil Cg Din 

Yesss! Pok Nang, Pilot SAIS 

barisan guru-guru

wakil kelab guru&staf berucap. Sebak pulop enjin abi time berucap ni.Sepoi betoi

Selamat bertugas di tempat baru Pok Nang. Pesan abi.....bawa bas molek2 jangan duk koya!


Monday, June 29, 2015

abi dan ummu sibyan

Lewat senja seseorang menelefon abi dan mohon disetelkan seorang bayi terkena gangguan. Abi pada masa tu tengah melahap satay di kedai satay Baung. Mujur sempat dihabiskan dan terus bergegas ke tempat kejadian.

Abi membuat rawatan di sebuah surau Surau At Taqwa, SM Sains Setiu. Memang pada masa tu, Maghrib dah masuk dan abi belum sempat untuk solat lagi. Memandangkan si anak tadi menangis tanpa henti2, abi melewatkan sedikit untuk solat dan meneruskan rawatan.

Si anak tadi atas dukungan si bapa. Abi bacakan pada anak tersebut beberapa ruqyah syariyyah. Tiada kesan atau apa2 respon. Pelik. Pada mulanya abi dapat rasakan bhw mmg si anak tadi terkena gangguan.

Abi mendukung si anak pula dan mula menruqyahnya semula. Dengan laungan azan alhamdulillah si anak tadi berhenti menangis. Abi meneruskan azan hingga akhirnya. Selepas itu diikuti dengan ayat al kursi.

Ketika mana abi sedang bacakan ruqyah tadi tu, abi seolah2 ternampak satu  kelibat hitam berlari sekuatnya dan hilang di sebalik tiang surau.Abi buat tak tau jer.Biarkan lah. Yang penting si anak tadi sudah berhenti menangis setelah hampir dua jam menangis tanpa henti.

Siapa yang kacau dia?
Memang makhluk halus la yang kacau si anak tadi. Ada sejenis makhluk halus yang bernama 'Ummu Sibyan' yang suka mengacau anak2 kecil. Jadi untuk menghalaunya bacalah laungan azan diikuti bacaan al fatihah dan ayatul kursi.

Insya Allah makhluk tu akan lari meninggalkan si anak tadi.

wallahu'alam..yang baik itu datangnya daripada Allah dan segala kekuatan adalah daripadaNya jua.

Friday, June 19, 2015

Majlis Pelancaran Ihya' Ramadhan 1436H

Alhamdulillah majlis pelancaran kali ini berjalan dengan lancar walaupun pada mulanya kami tertunggu-tunggu kedatangan penceramah yang sudah terlepas dari tempat lokasi. Penceramah yang abi undang ini adalah tidak asing lagi di kalangan kita semua, Ustaz Mohib Khouli Nazem dari Syria. Syukur hanya beberapa hari menghubungi beliau dgn whats app beliau menerima undangan kami. 

Dalam masa sejam yang diberikan beliau dapat menarik audien khususnya para pelajar agar tidak leka dan mengantuk. Ditambah dengan qasidah puji-pijian Rasulullah membuatkan para pelajar rasa teruja. Dan yang paling teruja adalah beliau sempat menyanyikan lagu "kun anta"...fuhhh...memang best suara pak arab ni. 

Kehadiran pak arab ni memang pelajar tak tau.Saja abi tak bagitau. Bila abi berjalan dengan pak arab, kedengaran suara " wah cantiknya bulu kening dia..." (bulu kening abi pun cantik juga apa kurangnya)  memanglah bulu kening orang arab cantik...Bulu kening Melayu jer usang dan tak lebat. Tapi ingat jangan cuba cukur bulu kening atau lukis bulu kening. Berdosa tau!


bergambar dulu sebelum masuk dengar ceramah

adik Che Khairi mengalunkan bacaan Al Quran sebagai pembuka tabir

majlis pelancaran oleh bonda

belon-belon dilepaskan sebagai gimik. Memang dah agak macam tu lah setiap kali pelancaran

Ustaz Mohib dah mula berceramah

dari Setiu ke Pantai Morib
syukran Ustaz Mohib...

Thursday, June 18, 2015

pabila puasa berputik di hati

Terasa nak membicarakan tentang persiapan sblm menjelangnya Ramadhan. Apabila kita merindui sesuatu itu pasti kita akan buat persiapan yang secukupnya. Paling tidak kita akan persiapkan diri kita dengan berpuasa. Sekurang-kurangnya puasa beberapa hari di bulan Syaaban. 

Paling tidak perut kita dah merasai bagaimana rasanya@keadaannya pabila berpuasa di siang hari memandangkan dah lama tidak berpuasa. Sesetengah orang tu apabila berpuasa, akan merasai beberapa perubahan pada dirinya. Pening, mual, letih yang amat sangat dan sebagainya. Tapi akan hilang selepas berpuasa dua tiga hari selepas itu. 

Bagi yang merindui Ramadhan dan puasa pasti sudah mulai berpuasa semenjak di Syaaban lagi. Itulah namanya apabila cinta puasa itu dah mula berputik di hati.


Wednesday, June 17, 2015

salam ramadhan 1436H

Ku mengharap kan ramadhan
kali ini penuh makna
agar dapat ku lalui
dengan sempurna....




Monday, June 8, 2015

tazkirahkan mereka!

Musim cuti sekolah dua minggu abi rasakan begitu singkat sekali. Segala perancangan ada yang dapat dilaksanakan dan ada yang tidak dapat dilaksanakan. Ya, kita yang merancang Dia yang menentukan! 

Masa bersama dengan anak2 di waktu cuti ini amat bermakna sekali buat abi. Sedari celik mata bangun tidur hinggalah melelapkan mata pada malamnya. Rutin harian mereka diperhatikan abi dan ummi. Apa yang mereka buat pasti akan abi tahu. Setidak2nya mereka bermain dan dengan siapa mereka bermain, apa yang mereka main akan diambil tahu. Saat umur sebegini haruslah kita awasi pergerakan mereka. 

Along dah terpilih untuk mengikuti Korobori Pengakap peringkat kebangsaan di Kem Telaga Batin selama seminggu. Alhamdulillah ada juga masa dan pengalaman berharga buat along.Namun kepulangannya sebaik sahaja habis kem dengan suara yang serak dan sengau. Semacam dah terkena selsema. Bila ditanya bagaimana dengan kem, seronok atau tidak. Dijawabnya tidak seronok. Macam2 kedengaran cerita2 yang tidak best sepanjang kem. Tidur lewat la, tandas rosak, kem komandan yang bengis la.....Sebagai seorang ayah abi bangga kerana anakk dah melalui saat2 sebegitu. Sekurang2nya itulah pengalaman bagi dia yang tidak dapat dibeli dengan wang ringgit. 


Along, salah seorang peserta pengakap dari SK Kpg Buloh, Bandar Permaisuri

Angah pula, mengikuti Kem Anak Soleh anjuran Masjid Permaisuri di bawah kelolaan Imam Muda Us Ahmad Solihin. Pergi ke tempat kem awal pagi dan pukul 6 petang menjemputnya semula untuk pulang. Bila ditanya angah tentang kem, seronok katanya. lagipun kat situ ada kawan2nya satu sekolah.


Itu program luar. Program dalaman pula tak dilupakan. Sebaik habis solat Maghrib secara berjemaah, abi menyampaikan sedikit cerita yang penuh dengan iktibar. Ada cerita orang2 soleh dan juga kisah para nabi.Biar lah sedikit pun asalkan menjadi. Syukur angah begitu bersemangat untuk menjadi pendengar setia cerita abi setiap kali lepas solat maghrib. Tak sabar pula dia nak tau apa pula cerita keesokan harinya! 

Yang penting, tazkirahkan mereka! Berilah masa kita kepada mereka. Kalau kita dapat berikan masa kepada kawan2 kita dengan bersembang @ chitchat @whatsapp, mengapa tidak untuk anak2 kita...

Fikir2 kan.

bawa ex husband masuk rumah

soalan: 

Saya dah pun berpisah dengan bekas suami saya beberapa tahun yang lalu. Suatu hari dia datang berjumpa saya dan saya mengalukannya masuk ke dalam rumah dalam keadaan tiada sesiapa pun di dalam rumah. 

Bolehkah saya berbuat demikian? 

jawapan: 

Bekas suami puan dah pun berpisah dengan puan dan dia bukanlah lagi suami puan yang sebenar. Oleh itu puan wajib menjaga batas2 pergaulan dan aurat dengan bekas suami puan. bekas suami puan adalah orang asing @ bukan mahram  dan tertakluk kepada syarat2 dalam agama sama seperti lelaki2 lain yang boleh dikahwini. 

Oleh itu puan haruslah menjaga adab2 pergaulan agar tidak timbul fitnah belakang hari. Sebaiknya jika dia ingin berjumpa dengan puan,berjumpalah di tempat yang terbuka atau pun ditemani adik beradik@mahram.

Ingat! puan dengannya sudah tiada ikatan perkahwinan lagi....

wallahu'alam.