Thursday, August 20, 2015

abi n kuey teaw

Bismillah..thummal hamdulillah..

Pagi semalam dapat bangun awal. Mungkin tido awal kot. Isya' pun solat lewat. Bangun di sepertiga malam dah. Badan penat sangat2. Bangun pagi dapat la buat sesuatu anak2. Jarang berlaku dalam sejarah hidup abi, sediakan makanan pagi terutamanya yg berat2 utk anak2 ke sekolah. 

So pagi semalam, berbekalkan ilmu memasak  yang ada abi jadi chef beraksi di dapur untuk masak @ goreng kuey teaw. Memang simple sangat penyediaannya tapi itulah yang selalu dipuji oleh anak2.Bahannya tumis bawang putih sahaja dan masukkan kicap dan sos cili secukup rasa.  Anda pernah buat ??? he he he....itulah resepi segera. Memang sedap. Tak percaya sila buat. Semudah itu kan ? 

Tapi kalau korang nak buat best2 lagi, boleh la masukkan sayur sawi ke, udang ke , ayam ke, dan lain2 lagi lah kalau nak...eksosori . Tapi kalau anak2 ni jarang sangat yang suka makan sayur dan seumpamanya.

Itulah rahsianya nak menambat hati anak2 . Anak2 abi memang suka la time abi masak kue tiaw ataupun mee goreng. Mee goreng lagi la diorang suka. buat atau goreng macam ala2 basah ckit tu. Memang gaduh la diorang berebut mee goreng tu. kih kih kih...

ok la cukup sampai di sini sahaja citer semalam. Apa pun yang kita buat kalau untuk anak isteri kita InsyaAllah berpahala dan termasuk dalam amal soleh. Walaupun apa yang kita buat tu sebesar zarah atau sekecil biji kacang tetap akan dinilai di sisi Allah SWT.

Monday, August 10, 2015

good luck firgeosa

Bersengkang mata selama dua hari ni mengadap komputer untuk menyiapkan banner form 5. Alhamdulillah dah siap tapi sekadar je la...tak reti mano!


GOOD LUCK TO FIRGEOSA !



Mata pun dah merah dan terasa layu....huhu. So, nak tido lah. Esok ada "job" lain pulak yang bakal menanti....

see u tomorrow,,,,,,assalamua'laikum .....

12.23 am ....

Tuesday, August 4, 2015

Ziarah mahabbah eid

 Alhamdulillah thummal hamdulillah....Allah yang mengaturkan segalanya atas hambanya. Ziarah ke rumah Ust Zamri Rejab tercapai juga akhirnya setelah sekian lama. Walaupun dek kesibukan jalanraya di musim eid ini Allah capaikan juga hasrat hati untuk mengunjungi sahabat abi ini yang dikenali di Jordan lagi. Lokasi: Bersebelahan UMK, Bachok

 Sudah daripada kawan2 abi yang sudah melanjutkan pelajaran ke peringkat Master malahan ada yang telah pun pergi jauh dari itu, PHD. Abi bila lagi ???erm...rahsia :)

Ziarah kami juga sempat berkunjung ke teratak Kak Tie di PCB. Merupakan antara sahabat baik ummi semenjak di Jordan lagi. Ukhuwwah kami tetap diteruskan walaupun dah melebihi satu dekad. Alhamdulillah.

possing jap antara feveret kami di rumah orang...

Eid kami....tema merah

anak2 penyejuk mata hati

bersama adinda Zul dan anaknya, Farhan

 wefie raya

ayahanda...susah sangat nak bergambar dengannya. Kali ni dapat sempena raya.huhu

bonda tercinta...

Tuesday, July 28, 2015

bersama DUKE


kenapa perlu jadi orang agama ?

Kenapa perlu jadi orang agama ? 

Mungkin persoalan sepert ini agak remeh temeh dan dipandang sebelah mata sahaja.

Apa untungnya jadi orang ugama atau agama ??? Rata2 hari ini orang akan mencari orang agama kalau nak lakukan sesuatu. Contohnya apa? Banyak contoh yang boleh diberikan...

Kita ketepikan dulu contoh dan misalannya. Dahulunya orang tak pandang orang beragama. Dengan erti kata lain ada sijil agama. Memang takkan ke mana orang macam ni. Tempatnya adalah surau ataupun di sekolah jer. Kalau ada keraian, bolehlah dijemput untuk membacakan doa selamat ataupun doa pembukaan majlis. Skop orang agama ni kecil dan tak meluas. 

sekarang ni orang agama dah laku. Ada sijil dan kelulusan agama ditambah pula kalau ada macam2 kemahiran, berebut orang nak. Nak ambik jadi pekerja. Kenapa eekk?? 

Sebabnya awam mulai sedar bahawa beragama itu penting dalam setiap hal tak kira masa dan tempat. Apatah lagi dalam bidang pekerjaan. Memang memerlukan orang beragama. Mana tidaknya kalau memegamg port folio yang penting dan melibatkan hal kewangan sudah tentu akan dicari orang yang amanah. Orang yang amanah inilah awam melihat orang beragama ataupun yang berstatus ustaz atau ustazah. Ya, merakalah orangnya yang dilihat tidak akan melakukan penyelewengan ataupun pecah amanah. Merekalah awam menganggap orang terlebih dahulu takut kepada API NERAKA. 

Hingga kini  mana2 tempat yang kita tuju akan ada orang beragama di situ. Dalam jabatan polis, hospital, askar@tentera, dan banyak lagi. 

Jika anda salah seorang daripadanya syabas abi ucapkan. Tapi anda harus ingat peranan anda di tempat kerja amat berat. Anda menjalankan urusan agama dengan erti kata lain anda adalah daie di tempat anda. Teringat kata2 As Syahid Imam Al Banna " seorang muslim itu adalah seumpama sebuah kitab yang sentiasa terbuka " . Dengan erti kata lain kalau kitab atau buku itu sentiasa terbuka akan ada orang lain yang akan membacanya. Begitulah juga orang agama ini akan sentiasa diperhatikan dan ditilik oleh awam akan peribadinya. Baik peribadinya ditirulah akan dia mereka itu. Buruk peribadinya, dicemuh dan dicaci lah jawabnya.