Wednesday, June 22, 2016

Bahagia itu dari hati yang tenang ...sec II

Rasa nak sambung citer @ entry yang lepas...

Masa nak beli tanah kat Setiu dulu, antara syarat yang diletakkan dalam hati tanah itu mestilah dekat dengan surau ataupun masjid. Ye lah....kan diri kita ni dah semakin hari semakin muda tua...huhu. So, bila rumah dah dekat dengan masjid maka senanglah untuk buat amal solat jemaah dan dengar ceramah agama di masjid. Untuk bekalan hari tua nanti dan bekalan di kubur. 

Alhamdulillah Allah dah maqbulkan doa kami tanah yang dibeli dan tapak rumah yang didirikan boleh dikatakan tak jauh dari masjid. 5 - 7 minit sampailah ke masjid jika menaiki motor.
"Pernah juga abi bisik2 ke telinga  ummi suatu hari nanti abi akan bawa ummi dengan motor. Kita sama2 ke masjid. Buat amal bekalan hari tua."
Alangkah terujanya abi pabila niat yang dilafazkan bertahun2 dulu dah dimakbulkan Allah. Ramadhan yang pertama di Bumi Pak Kancil sebagai saksi bahawa abi dan ummi telah sama2 ke surau untuk menunaikan ibadat solat sunat terawih. Oh...dah lama rasanya tak duduk dekat2 sambil tangan ummi memegang erat pinggang abi yang tak berapa slim ni. Tatkala itu rasa bahagia datang tiba2. 

Itulah yang dikatakan bhw bahagia itu ada di mana sahaja. Perasaan kasih dan sayang itu muncul dari benak hati. Walaupun sedang menaiki sebuah skuter Honda PCX, bahagia itu tetap ada! Tak kisah lah apa orang nak kata pun. Kami tetap bahagia walaupun tak berkereta mewah, takde kediaman@banglo besar. Bahagia itu suatu yang subjektif...(teringat kata2 seorang sahabat)

Jadi,apa gunanya berharta banyak kalau hati tak tenang,apa gunanya berjawatan tinggi kalau hari2 balik lewat malam....masa tiada untuk Allah dan keluarga. 

Ada orang berbanglo mewah dan berkereta mewah tapi hati tak tenang.Ada orang lain hanya rumah batu yang sederhana besar sizenya,punyai anak 4-5 orang...semuanya baik2 belaka...rasa tenteram di hati.Tenang sokmo tidak macam orang berbanglo dan berkereta mewah td. 

Pesan abi, jika dah memiliki pasangan, pandai2 lah untuk hidup secara bersederhana. Nak zuhud macam Rasulullah SAW memang tak dapat dah. So, jalan terbaik adalah hidup bersederhana berpandukan syariat. Jika belum berpasangan, carilah yang hidupnya dan keluarganya sederhana.InsyaAllah hidup kan selamat!!!



Honda PCX abi yang dah hampir 2 tahun memakainya

Tuesday, June 21, 2016

Sebahagian daripada mereka

Bila abi asyik solat di surau tu, maka abi dah jadi sebahagian daripada mereka dah. Alhamdulillah abi diberi kepercayaan oleh mereka untuk menjadi imam dan menyampaikan tazkirah. Kini dah masuk malam yg ketiga abi jd imam kat situ bergilir dengan seorang lagi budak tahfiz dari Madrasah Kabang Pujut.

Memang tak sangka pulak hati abi boleh melekat kat situ. Surau dekat rumah tak dikunjung pulak tapi pergi yang jauh. Huhu...nok wat camner...hati lebih aman tenteram kat sana. Nak wat amal tak boleh dipaksa2 kan? Bumi Allah ni memang luas. Pergi lah ke mana sahaja untuk beribadat nescaya akan diterimaNya.

Orang yang bertanggungjawab mengurus hal ehwal tadbir Surau Al Falah tu adalah Hj. Abdullah atau lebih mesra dengan panggilan Hj Lah. Cool orangnya. Seorang yang dah berusia. Perkiraan abi umurnya dekat 70 an. Pencen pegawai felda. 

Malam ni,usai solat terawih pakat duk bincang nak buat iftar jamaie. Tengah cari kata sepakat bila tarikh yang sesuainya. Kita yang baru ni senyap je lah. Tak nak menyampuk depan orang lama. Hanya sekadar menghadirkan diri pun cukuplah. Nak bermasyarakat katakan!Nanti dipandang serong dan sombong pulak! wal'iyazubillah min zalik.

Ok lah malam dah lanjut. Semoga dapat mimpi2 indah terutamanya mimpi jumpa Rasulullah. Amin. 

Selamat bersahur!

Laksa Thailand


Alhamdulillah dah masuk hari ke 16 berpuasa.Sekejap je kan? Tak rasa sangat kita dah di penghujung Ramadhan...

Ummi dah naik fening nak masak apa ari ni....bincang punya bincang maka terkeluar idea nak makan "Laksa Thailand"(LT). Balik dari keje abi  singgah kedai cari laksa kering.Pastu beli pulak santan kelapa RM2. 

So, jadilah menu berbuka hari ini dengan LT. Di luar pada kebiasaannya. Biasanya makan nasi. Tapi luar kebiasaan. takpe jer perut . Tak memberontak pun takde nasi. Lagipun ringan pulak rasa badan. Dapat terawih macam biasa. 

Untuk sahur nanti barulah jumpa nasi. Perut jangan risau adalah tu nasi.... mood memujuk perut. 





pernah makan tak korang dengan laksa ni. Ia lain dari yang lain. kuahnya pun warna kuning. kalau laksa kelantan warna putih pekat. kalau laksa penang kuah cair sikit. 
Tengok gambar tu diambil daripada en.google, gitu lah lebih kurang rupanya. 

selamat berbuka puasa n selamat berterawih.

Monday, June 20, 2016

Bahagia Itu dari Hati yang Tenang

Bahagia Itu dari Hati yang Tenang

Jadi apa bahagia sebenarnya? Bahagia itu bukan dari luar ke dalam, sebaliknya dari dalam ke luar. Maksudnya, harta, nama dan lain-lain perkara berbentuk kebendaan dan luaran bukan penyumbang kepada kebahagiaan seorang manusia. Bahagia itu datang dari dalam diri dan sesuatu yang maknawi sifatnya.
Untuk menangani sesuatu yang berasal atau berpunca dari dalam diri, manusia tidak boleh bergantung kepada dirinya semata-mata. Manusia harus bergantung kepada Allah, Penciptanya Yang Maha Mengetahui. Soal dalaman ialah soal hati atau roh. Itu sangat sedikit diketahui oleh manusia. Untuk mengetahui rahsia bahagia, manusia perlu kembali kepada Penciptanya (Allah).

Bahagia itu datang dari hati yang tenang. Hati yang tenang terhasil daripada sering mengingati Allah. Dalam al-Quran Allah mengingatkan hanya dengan mengingati-Nya hati akan menjadi tenang. Firman Allah yang bermaksud: “Ketahuilah dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang.” (Surah al-Ra’d 13: 28)
Dengan berzikir hati menjadi tenang dan dengan ketenangan hati itulah ter­ciptanya kebahagiaan pada diri seseorang. Itulah resipi kebahagiaan dari segi ilmiah­nya. Namun bagaimana pelaksanaannya?

Saya pernah mendengar kisah benar yang diceritakan oleh seorang bekas mufti tentang pengaduan seorang suri rumah tentang kebengisan suaminya. Bayangkan, suaminya “kaki masjid”, kuat berzikir dan memakai serban serta jubah. Namun anehnya, suami itu sangat garang dan ganas. Pantang salah sedikit, isterinya akan diherdik, ditampar malah ditendangnya. Lalu kita tertanya-tanya, mengapa suami yang kuat berzikir itu jadi begitu? Mengapa zikir yang ditegaskan sebagai sumber ketenangan itu gagal memberikan ketenangan kepada suami yang pemarah itu?

Lalu kita bertanya, bagaimana faktor zikrullah (mengingati Allah) ini dapat dipraktikkan dalam rumah tangga agar rumah tangga itu benar-benar mendapat ketenangan dan seterusnya kebahagiaan? Apakah suami, isteri dan seluruh anggota keluarga perlu berzikir sahaja sepanjang masa? Atau mengapa setelah zikir dipraktikkan, rumah tangga masih tidak tenang-tenang juga? Di mana salahnya?

Ada sepasang suami isteri yang meng­hadapi masalah dalam rumah tangga. Isteri keletihan menguruskan anak-anak yang masih kecil manakala suaminya pula keletihan bekerja untuk menyara ekonomi keluarga. Mereka sama-sama letih. Setelah mendengar cerita bagaimana Siti Fatimah dan Sayidina Ali mendapat kekuatan daripada berzikir dengan kalimah Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahuakbar, mereka pun terus mengamalkannya. Sayangnya, mereka tidak mendapat ketenangan seperti yang dialami oleh Siti Fatimah dan Sayidina Ali.

Zikir sudah sama tetapi kenapa kesan pada hati berbeza? Sekali lagi, di mana salahnya?
Zikir itu bukanlah sekadar menyebut-nyebut kalimah zikir tetapi yang lebih penting menghayatinya dengan hati dan mempraktikkannya dengan perbuatan. Oleh sebab itu, zikir itu terbahagi kepada tiga dimensi – lidah (qauli), hati (qalbi) dan perbuatan (fi’li). Inilah yang hendak dipraktikkan oleh suami isteri agar rumah tangga bahagia.

Zikir pada lidah, ramai yang sudah tahu. Yakni lidah menyebut-nyebut kalimah zikir sama ada semasa solat, selepas solat, membaca al-Quran dan sebagainya. Dalam sebuah rumah tangga, perlu ada program zikir secara rasmi dan tidak rasmi agar seluruh anggota keluarga berzikir sama ada secara berjemaah ataupun individu. Seelok-eloknya setiap keluarga ada amalan-amalan zikir yang khusus dan diamalkan secara istiqamah. Pilih sahaja sama ada al-Ma’thurat, Manzil atau zikir-zikir warisan keluarga yang berasal daripada tarekat-tarekat yang muktabar. Atau ambil sahaja daripada zikir-zikir yang telah terbukti autentik daripada petikan ayat al-Quran dan hadis-hadis yang sahih.

Tidak cukup sekadar “membaca” atau “menyebut” kalimah zikir, tetapi paling utama mesti dihayati maknanya. Jika Subhanallah, ertinya Maha Suci Allah. Apa maksud Maha Suci Allah itu? Allah suci daripada segala kekurangan, kelemahan dan lain-lain sifat negatif sama ada dari segi zat, sifat, perbuatan dan nama-nama-Nya. Allah itu juga suci daripada segala sifat buruk, hodoh dan seumpamanya. Berlawanan dengan makhluk-Nya yang serba-serbi lemah, kurang dan hina.
Untuk menghayati zikir Subhanallah, seseorang mesti memahami makna dan pengertiannya. Untuk mengetahui dan memahami, seseorang mesti belajar. Setelah itu barulah erti Subhanallah itu dibawa dalam kehidupan dalam bentuk penghayatan apabila bertemu dengan pelbagai insiden dalam rumah tangga. Katakan “Subhanallah” apabila Allah disifatkan dengan sesuatu yang negatif atau apabila berlaku sesuatu yang di luar dugaan sama ada buruk atau baik, suka atau duka, untung atau rugi dalam rumah tangga kita.

Tidak cukup dihayati sahaja, tetapi praktik “Subhanallah” itu hendaklah diterjemahkan dalam bentuk perbuatan. Segala tindakan sama ada oleh suami atau isteri mestilah mencerminkan mereka benar-benar menyucikan Allah. Orang yang benar-benar menyucikan Allah tidak akan marah-marah, mengherdik apalagi memukul pasangannya. Adakah mereka berani berbuat demikian jika mereka merasakan yang suci, yang hebat dan kuat hanya Allah? Orang yang marah-marah, bengis dan mudah naik angin boleh dianggap tidak menyucikan Allah dalam kehidupannya sebaliknya dia “menyucikan” dirinya sendiri.

Ya, kebahagiaan itu datang daripada ketenangan. Ketenangan itu pula datang daripada zikir. Namun bukan semua zikir menghasilkan ketenangan. Zikir yang menghasilkan ketenangan hanyalah zikir yang diamalkan secara bersepadu antara lidah, hati dan anggota. Hanya zikir yang bersepadu itu yang memberi ketenangan pada hati untuk menghadapi pelbagai pancaroba dalam hidup.

Hati yang tenang akan bersyukur apa­bila menerima nikmat, sabar apabila ditimpa musibah, rela mem­beri maaf apabila dipinta, mudah meminta maaf apabila bersalah, qanaah dengan rezeki yang ada, tawakal apabila berusaha dan sentiasa bersangka baik dengan Allah dan manusia.
Mengapa dengan berzikir hati akan memiliki sifat-sifat baik ini?
(Insya Allah, kita sambung nanti)

diambil dari blog: Islam Pelita Hidup 

Saturday, June 18, 2016

Kita dan Al Quran

Sejauh manakah kita dan Al Quran di bulan yang mulia ini? 

Hampeeehh ke tak? (sori bhs kurang memuaskan)

Hopely, di bulan ini kita jadi friend kepada Al Quran. Bukan setakat bulan ni saja tau, lepas Ramadhan ni pun kene jadi friend juga dengannya. Bahkan boleh la katakan Best Friend Forever (BFF). 

Kalau kita unfriend Al Quran dalam bulan puasa ni dan bulan2 seterusnya, alamatnya esok2 dalam kubur dan akhirat nanti Al Quran itu akan unfirend @ takkan mengaku kita ni friendnya. Nak ke macam tu? 

So, kalau tak nak al quran ni unfriend kita esok2,banyakkanlah baca Al Quran. You can see how it would help u soon.


"Jadikan Al Quran itu teman sejati@BFF anda ! "

seandainya ia yg terbaik buatku...

Bila kita hidup bermasyarakat ni, amat susah sikit untuk bergaul dengan orang kampung.Rumah baru bertapak katakan. Maklumlah baru jadi ahli baru. Bukan senang nak masuk dalam masyarakat ni apalagi nak tonjolkan diri. Orang sana sini tak kenal banyak lagi. Ada lah seorang dua tu yang dikenali macam Cikgu Zaha,Pok Sir, Pok Su Air Tuak, Pok Teh Daud, Pok Long dan beberapa orang lagi. Yang pasti abi ingat geng satu tempat kerja- Us K.A dan Cikgu Fakaluddin aka cg din. 

Nak ke surau pun rasa malas jg. Ada lah beberapa kali. Boleh kira dengan jari. Banyak dihabiskan ibadat di Masjid Putera Jaya.Seronok. Luas pun luas. iktikaf pun dapat. 

Alhamdulillah baru2 ni dapat jumpa satu surau berdekatan dengan rumah abi juga. Surau Al Falah namanya. Berhampiran dengan tangki air Kg.Pak Kancil. Bermula dengan perkenalan yang ringkas dengan Hj. Lah (orang yg jaga surau kat situ). Beliau mempelawa abi untuk ke situ sambil mengimarahkan surau tu yg jemaah tak la berapa ramai sangat.

malam pertama solat terawih di situ abi dah dibisikkan oleh Hj.Lah untuk memberi sedikit tazkirah ringkas selepas 4 rekaat solat terawih. Alhamdulillah undangan itu abi sahut. 

Malam kedua dan ketiga pun sama abi dijemput lagi untuk menyampaikan tazkirah ringkas untuk jemaah yang hadir. Hanya sekitar 15-20 orang sahaja. 

Syukur lah abi dah mula mengenali beberapa individu surau kat situ. Itulah perkenalan yang akhirnya membawa kepada bibit2 cinta kpd ahli qaryah dan surau. 

"Ya Allah, seandainya ia yang terbaik buatku....maka Engkau dekatkanlah hatiku padanya dan tambatkanlah hatiku padanya demi untuk menyebarkan secebis agamaMu buat mereka. ..........SuRaU Al FaLaH, Kg Pak Kancil Dalam..."

kita dan puasa

Alhamdulillah masih lagi diberikan kesempatan ruang masa dan kesihatan tubuh badan untuk beramal dalam bulan yang mulia ini. Hari ni dah masuk hari yang ke 13 kita umat Islam berpuasa. Amacam puasa korang semua?? seronok tak puasa? rasa letih lagi tak??

Alhamdulillah rasa letih dan dahaga tu dah dapat diatasi kerana kita telah pun berpuasa hampir 13 hari. Dah jadi biasa kata orang. Alah bisa tegal biasa. Kalau korang masih lagi letih dan penat tak taulah camner korang puasa. Tapi ia mungkin bagi sesetengah daripada kita ni yang mungkin kerjanya amat berat sedikit yang memerlukan kepada kerahan tenaga. Mungkin akan terasa. 

Cuaca dah kira baik dan stabil pada Ramadhan kali ini. Asyik hujan jer. Sejuk juga rasanya bumi Allah ini terutamanya dapat hilangkan kepanasan yang sekian lama. Tanaman2 abi pun mendapat siraman yang secukupnya daripada hujan rahmat Allah SWT. 

Terawih....tak lengkap puasa tanpa solat terawih. Betul tak? walaupun ianya adalah sunat muakkad tapi sebagai mukmin adakah kita hanya nak berpuasa pada siangnya sahaja sedangkan pada malamnya kita berehat? oh tidak....

Junjungan besar Nabi kita pun berteraawih pada malamnya bersama para sahabatnya di masjid sebanyak 8 rekaat. Kemudian baginda menunaikannya semula di rumahnya. Bagaimana dengan korang semua? Harap ok lah terawihnya bukannya KO!

Tapi jangan pula duk berbalah sesama sendiri pula, nak buat 8 rekaat atau 20 rekaat ? benda sunat tu takyah la nak digaduhkan atau diperdebatkan. 

Ok lah...selamat melakukan ibadat puasa.