Saturday, May 23, 2015

sepanjang lawatan ke Kolej Tunku Khursiah

rasa terpanggil untuk berkongsi dengan rakan2 sepanjang lawatan penandaarasan di sebuah sekolah di negeri 9. .....TKC @ Kolej Tunku Khurshiah.

jom tengok gambar....

tengok tu....apa yang ada depan pelajar. sebuah tablet untuk kelancaran belajar

satu pelajar satu tablet. Memang memuaskan dan menyenangkan guru2
Kalau dapat ko budak2 SAIS ni, abih games di donlodnya :) 




Saturday, May 16, 2015

saisthon @ felda

Masih seperti dulu2 juga. Saisthon kembali lagi. Anak2 SAIS memulakan latihan seawal seminggu sebelum hari kejadian.

latihan dijadualkan secara bergilir2.Ada yang kena masuk felda dan ada juga yang kena buat training padang/balapan.

Cikgu2 masing2 beri komitmen...

 sesi pemanasan global bermula...

abe macho..Ehsan

KR rumah kuning(ABAS) membuat lompatan saujana, gaya terbaru





 yoo yoo yooo....

iklan muto Yamaha Ego...tapi dua2 tu pun still single lg. Boleh pm admin :)

iklan colgate sekejap !


serikandi....tapi takde kaitan dgn IS deh!

cepat cepat ....isi borang masuk amno

lari sambil kontrol ayu...piiii wiiiittt

Monday, May 11, 2015

LADAP di IAB,Bandar Enstek,N9

Ladap kali ni di IAB, Nilai,N9. Kalau tahun sebelumnya di IAB, kedah. Semua guru wajib hadir tiada excuse. Jom layan gambar je la...

baca doa dululah sebelum majlis bermula...MC suruh on the spot je.Teks entah ke mana...pakai hentam ikut terlintas je la. Apalagi full arabic version + ckit Malay version (diceduk dari wasap).

Korang kenal tak hamba Allah ni??Ni la En.Mohd Dawi dr IAB. Dah nak pencen tapi masih bertenaga dalam talk. Yg bestnye.....selalu je dia tanya abi dlm sesi talknya...takleh nak berkhayal sangat.huhu.

haaa....tu dia sebahagian daripada guru perempuan

ni lagi sebahagian...tersenyummmm+tersengih mungkin  sedang dgr joke dr pensyarah


sesi tamat! apalagi....dah kewajipan bergambar kenang2an....senyummmmmm....klik!klik!

sayonara LADAP.....

JUMPA LAGI DI LADAP 2016-IAB, GENTING HIGHLAND

Sunday, April 19, 2015

kem jati diri form 4





lokasi kem: Kem Tebu View
tarikh: 16-18 April 2015

kita dan bunga

Semasa kita kecil,kita tiada daya upaya.Mengharapkan ihsan dan pertolongan daripada sekeliling kita. Sentiasa berselimut kerana takut terdedah dengan angin yang sejuk....

Apabila kita besar dan dewasa,kita lah yang mencorakkan hidup.kita mengenakan pakaian yang mahal2. Memakai wangi2an. Semua orang akan terpikat dan terpesona dengan kita. Kita disukai oleh semua orang. Ramai yang memuji tentang kecantikan kita.

Masa terus berlari dan berlalu. Yang cantik dan indah takkan kekal. Yang muda akan jadi tua. Yang gagah akan jadi lemah.Usah berbangga dengan diri kita. Kalau dulu kita dapat berselfie,bergambar dan macam2 aksi lg....tapi bila dah tua kita akan hilang semua tu. Selera dah tiada.Sedikit demi sedikit nikmat kita akan ditarik.

Selagi kita dapat makan, makanlah.
Selagi kita dapat membeli pakaian2 mewah, belilah.
Selagi kita dapat ke hulu ke hilir dengan kereta, pergilah.
Selagi kita dapat bersuka ria dan berparty, enjoylah.

tapi kita kena ingat...

pakaian kita yang terakhir adalah kain kapan.
kenderaan kita yang terakhir adalah keranda.
rumah kita yang terakhir adalah liang lahad.

Inilah dunia yang fana!

lokasi penggambaran bunga:
tapak Surau At Taqwa, SAIS

Saturday, April 18, 2015

hati sebak dan menangis




Tengah2 duk belek gambar2 maka mata abi terpaku ke arah beberapa keping gambar. Hati terus sebak dan tanpa disedari air mata berlinangan di kelopak mata. Sedikit demi sedikit ia mula bercucuran membasahi pipi. Abi menangis sepuas2nya pada waktu itu. Emosi juga abi rupanya...

Oh, Ya Allah abi mengimbau nostalgia lama. 20 tahun lebih kebelakang saat bergelar seorang pelajar di SMKAF. Saat begini tak abi rasakan pd waktu itu kerana ayah amat sibuk dengan urusan kerjanya. Kurang ambik cakna sangat katakan. Itulah yang membuatkan abi terkilan. Namun sebagai seorang anak abi percaya bhw ayah memberikan kepercayaan yang penuh kepada sekolah dalam memberikan pendidikan kepada abi.

Terima kasih ayah dan terima kasih SMKAF kerana berjaya membawa abi ke tahap sebegini. 

Ya Tuhan, jagakan dia....dia ayahku....dia milikku....huhu

bertempur lagi

Alhamdulillah segala puji Allah Tuhan sekelian alam yang telah memberikan nafas kepada abi lagi.....

Citer minggu lepas,agak basi tapi nak kongsikan juga pada entri kali ini utk tatapan pengunjung dan generasi abi.

Usai solat Maghrib, abi dikejutkan dengan deringan nada hp daripada PKHem. Katanya ada pelajar yang pengsan td masih tak sedarkan diri walaupun dah sebotol air dimasukkan kepadanya di hospital td. Dia minta abi ke asrama puteri untuk melihat keadaan murid tersebut.

Sebaik sahaja menghantar anak abi ke kelas tambahan, bergegas pula ke bilik pesakit di mana murid tersebut di tempatkan. Dimulakan dengan salam kepada pesakit beberapa kali. Tiada jawapan. Dipanggil nama pun tiada jawapan.

Lalu abi menruqyahkannya dengan al fatihah. Berlaku tindak balas. raungan ringan pada pesakit. Habis bacaan al fatihah abi memberi inzar "warning" kepada makhluk yang bertapak di tubuh supaya keluar ikut arah kaki kiri. Ada respon dan kaki pesakit terangkat dan seolah2 kekejangan. Tanda2 awal jin mahu keluar.

Dengan kiraan satu hingga tiga abi menyuruh jin tersebut keluar daripada tubuh pesakit. Ada tindakbalas dan seolah selepas tamat kiraan yg ke 3, kaki tersebut tidak kejang lg. Fikir abi benda tersebut telah keluar.

Abi menyeru nama pesakit beberapa kali dan matanya mula terbuka. Riak wajahnya masih keletihan.Beberapa kerlipan mata dibuka dan terus tertutup lagi. Abi mengajarkannya supaya membaca al fatihah sambil dibimbing oleh abi. Ternyata suaranya tenggelam timbul. Masih keletihan mungkin.

Beberapa soalan ditanya kepada pesakit dan antaranya ada rasa sakit tak.....pesakit menyatakan rasa sakit di kaki. Perasaan abi mulai curiga. Samada makhluk tersebut masih ada lagi. Abi melakukan scanning buat kali kedua dan ternyata ada tindakbalas. Inzar @ warning kali kedua diberikan agar tidak menyakiti anak adam. Selepas itu dibaca al fatihah lagi dan kali ini makhluk tersebut terkesan dengan "ihdinas siratol mustaqim"...abi mengulangi beberapa kali untuk diazab. Diikuti pula dengan azan....

Nampak ada kekejangan berlaku di kaki dan rasanya makhluk tersebut bukan seekor dua bahkan ramai. Mungkin yang pertama td keluar kerana tak tahan sakit dan diazab. Tinggal lagi yg gedebe2 a.k.a samseng.

Rawatan berlaku lebih kurang sejam dan pesakit masih menunjukkan badan yang lemah dan tak bermaya. Pesakit dibawa pulang oleh ibubapa dan abi memesannya supaya dirawat sekali lg oleh mu'alij Islam (perawat Islam).

wallahu 'alam.