Friday, June 23, 2017

anugerah tuhan

Citer Selasa lepas, dari awal pagi badan rasa tak selesa bila pergi kerja. Kerap sangat masuk tandas. hampir setiap jam masuk tandas. Hingga pukul 10 hampir 4x buang air kecil. Allahu ..dahsyatnya.

Badan terasa sejuk semacam jer. Walaupun ekon kat bilik guru tu rosak dan terasa juga hot nya tapi badan abi rasa sejuk. Entah kenapa pula jadi camtu.

Lebih kurang jam 11 pagi badan terasa pulak sejuk panas. Alamak! ada kelas ni. Terpaksa pulun masuk kelas juga. Ajar sikit2 dan yang  wajib2 jer dulu, pastu terus bagi latihan....

Masa dalam kelas punye lah tak tahan sejuk hinggakan abi suruh budak turn off kan kipas.tak tahan sangat.Kekadang tu abi pejam kan mata sebab sejuk sangat. Kekadang tertidur. Abi dah bagitau pada diorang bhw abi tak sihat ari ni. Izinkan abi berehat dalam kelas dalam keadaan gini.

abi text kpd beberapa org pentadbir minta excuse untuk pulang berehat sebab tak sedap badan. No reply. Hanya blue tick shj. so, sangka baik.

Oh dahsyatnya ujianMu Ya Rab padaku di penghujung Ramadhan ini....

Sambil drive, abi kesejukan walaupun ekon kereta tak buka. Isteri di tempat kerja abi call suruh dia balik ngan orang lain. Tak larat sangat nak pergi ambil.

sampai di rumah terus capai selimut dan berselimut laaaahhhhh atas sofa....

Saturday, June 17, 2017

Rezeki Ramadhan





Masuk jer bulan Ramadhan Al Mubarak ni, reseki bertambah dengan berbuah nya Mulberi ni. sangat lebat. Mungkin ditambah dengan faktor cuaca dan hujan yang banyak kot sepanjang puasa ni.

Apapun alhamdulillah...bolehlah buat air Mulberi dan rojak buah.


rojak buah resepi sendiri


wajib berjimat!

Dapur off ari ni. Masakan semua dr bazar. Menu berbuka n menu bersahur.Dua² kena cari.

Tapi memang betul lah pak imam kata kalau gi bazar RM50 tu pasti terbang melayang dengan mudah ke tangan makcik² & pakcik². Tu pun dah habih 'gheng' berjimat cermat dlm membeli (sambut seruan pokjib n kakros).Mmg yer kurang 4 hinggit dekat 50 hinggit. Beli gapo dio? tak beli byk pun. Kita kan hero² ramai.

Lauk utk hero² & lauk utk abi ummi. tak byk serba satu. Tapi gitu la rega mkanan zmn loni ada yg mahal tak ptut mcm bedil pun ada. huhu.Ganer la orang anak ramai 8 9 orang nak g beli bazar.....

Andaikan ambo xmasak selama 5 hari.,mau kena keluarkan duit rm250....fuhhhh!jeng lagu nih...baik beli lauk mentah la.masak sendiri.Kito bukannya gaji rm20k sebulan! 
pendek citernyo, baik masak sendiri drp g bazar. kalu duk membujang takpola g beli....perabih duit dlm kocek tu. Bile lagi nok perabih.Time gini lah....

Hidup kena berjimat cermat dr sekarang kerna M'sia ke arah ekonomi meleset. Kena menabung utk masa depan. Thn 2027 ekonomi merudum lagi...tak caya ek? ekonomi malaysia merosot mesti ada angka 7...thn ni 2017.tahun sblm tu pun angka 7 jg kan?
kot² mana pun hidup mesti ada plan.plan ekonomi rmh tgga. Jgn ingat nok enjoi jer hgga sanggup cr bank bbuat personal loan. Orang mcm ni,terus terang ambo kata hidup xde plan!

Sunday, June 11, 2017

masuk kerja

Semalam dah masuk kerja semula setelah 2 minggu bercuti. Tapi cuti pun ada la juga kerja yang belum beres. Terpaksa dibuat dalam cuti. Tanda kertas soklan bebudak. Satu minggu baru setel dan makan cuti minggu pertama.

Bila masuk kerja badan rasa lemah longlai sedikit. Maklumlah bercuti lama kan. Kekadang tu bila buat kerja tersengguk beberapa kali. Ada la juga tertidur terus. Maklumlah puasa kan!

Walaubagaimana pun sebenarnya waktu berpuasa inilah kita dapat fokus dengan tepat kerana tak perlu fikir soal makan minum. Bersembang pun jarang2 jer. Kita dapat fokus kerja.

So, sama2lah kita tekun dalam melakukan kerja kita.InsyaAllah kerja kita akan menjadi kerja yang berkualiti. 




Friday, June 9, 2017

Hukum memakai kanta lekap


Soalan:
Apakah hukum memakai kanta lekap yang berwarna bagi wanita?

Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Berdasarkan penelitian kami, isu ini bolehlah dirumuskan seperti berikut:
  1. Tiada khilaf dikalangan para fuqaha’, iaitu mereka membenarkan penggunaan kanta lekap berwarna ataupun tidak sekiranya penggunaan kanta lekap tersebut atas dasar perubatan dan hajat. Ini kerana kanta lekap adalah ganti kepada kaca mata bagi mereka yang mengalami masalah penglihatan seperti rabun. Meskipun begitu, nasihat doktor yang bertauliah mestilah di ambil kira untuk mengelakkan berlakunya komplikasi terhadap mata selepas menggunakannya yang mana boleh merosakkan mata.[1]
  1. Pendapat yang membenarkan pemakaian kanta lekap berwarna atas dasar perhiasan mengatakan bahawa ianya termasuk di dalam perhiasan yang diharuskan penggunaannya selagi mana tiada dalil yang mengharamkannya. Ini berdasarkan firman Allah SWT:

قُلۡ مَنۡ حَرَّمَ زِينَةَ ٱللَّهِ ٱلَّتِيٓ أَخۡرَجَ لِعِبَادِهِۦ وَٱلطَّيِّبَٰتِ مِنَ ٱلرِّزۡقِۚ قُلۡ هِيَ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ فِي ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا خَالِصَةٗ يَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِۗ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ ٱلۡأٓيَٰتِ لِقَوۡمٖ يَعۡلَمُونَ 

Maksudnya: Katakanlah: "Siapakah yang mengharamkan perhiasan dari Allah yang telah dikeluarkan-Nya untuk hamba-hamba-Nya dan (siapa pulakah yang mengharamkan) rezeki yang baik?" Katakanlah: "Semuanya itu (disediakan) bagi orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia, khusus (untuk mereka saja) di hari kiamat". Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi orang-orang yang mengetahui.

(Al-A’raaf: 32)

Al-Imam al-Syaukani Rahimahullah menyebutkan bahawa perhiasan itu adalah apa-apa yang dihiaskan padanya manusia dari pakaian atau selainnya daripada perkara-perkara yang dibenarkan dari bahan galian yang mana tidak terdapat larangan untuk berhias dengannya seperti batu permata dan lain-lain.[2]
Berdasarkan keumuman mengambil perhiasan, maka hukum pemakaian kanta lekap sama ada berwarna ataupun tidak, adalah dibenarkan namun para ulama’ meletakkan beberapa syarat antaranya:
  • Mestilah tidak memudaratkan mata si pemakai.
  • Pemakaiannya tidak terdapat unsur-unsur penipuan, menunjuk-nunjuk serta bermegah-megah di hadapan orang lain, khususnya di hadapan bukan mahram. Adapun isteri yang memakai kanta lekap berwarna bagi tujuan berhias bagi suaminya, maka ianya dibolehkan. Begitu juga bagi perempuan yang bakal bertunang yang mana mengenakan kanta lekap berwarna dihadapan tunangnya bagi kelihatan cantik maka ianya tidak dibenarkan syarak kerana terdapat unsur penipuan di dalamnya.
  • Tidak berlaku pembaziran kerana sesetengahnya dijual dengan harga yang mahal.
  • Tidaklah kanta lekap itu menyerupai mata binatang, kerana tasyabbuh (menyerupai) dengan binatang adalah dilarang di dalam Islam.

Kesimpulan
Berdasarkan keterangan di atas, sekiranya penggunaan kanta lekap itu bagi tujuan perubatan maka ianya dibolehkan sama ada berwarna ataupun tidak berwarna.
Adapun memakainya bagi tujuan perhiasan, pada asalnya hukum pemakaiannya adalah dibolehkan namun perlulah diambil kira syarat-syarat yang telah digariskan oleh para ulama’ seperti yang telah disebutkan di atas yang mana jika tidak diikuti boleh jatuh kepada hukum haram pada pemakaiannya.
Meskipun hukum asalnya adalah harus, namun kami juga cenderung terhadap pendapat ulama’ yang mengatakan seeloknya ditinggalkan pemakaian kanta lekap berwarna demi mengelakkan diri dari terjebak ke dalam fitnah seperti penipuan dan pembaziran. Wallahu a’lam.


Akhukum fillah,
S.S Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan

copy n paste

Thursday, June 8, 2017

malam ke 14 Ramadhan

Malam ni dah masuk malam ke 14 Ramadhan. Sekejap jer rasanya. Pejam celik,pejam celik....huhu

Ya Allah terimalah amalan kami selama ini dalam bulan yang penuh barakah ini...

Sesungguhnya kami telah sehabis baik untuk melakukan ketaatan dan ta'abud cinta kami kepadaMu...

Hanya Dikaulah yang selayaknya kami sembah...

Tiada Tuhan selain Engkau dan Muhammad SAW pesuruhMu

Panjangkanlah umur kami hingga ke penghujung Ramadhan ini

Amin

Wednesday, June 7, 2017

Ramadhan di Kemahang

Musim sekolah banyak dihabiskan di rumah ayah dan mak di Felda Kemahang. Kebetulan jatuh bulan Ramadhan pulak. Ni lah masanya yang sesuai untuk berbuka bersama ibu dan ayah. Anak2 memang suka bila berada di kampung. Air soya adalah feveret minuman ketika berbuka. Memang sedap la air soya yang di jual di simpang jalan dekat kedai berek di Felda Kemahang 1 tu. 

Kuih muih kat situ pun memang best juga. Macam2 ada. Murtabak "Umar" pun tak ketinggalan sedap juga di simpang 3 tu. RM3.50 satu. Ada juga abi tanyakan kat situ rega air tuak sebotol kecil. Memang mahal juga la. RM5 sebotol. Kalau kat Setiu ni rega sebelum puasa RM3 jer sebotol.

Memang tuak ni lah feveret abi di bulan Ramadhan ni. Tapi tak leh nak beli sokmo sebab mahal sangat. Setakat ni baru 2 botol jer beli. 


Sunday, May 28, 2017

Semalam pergi ronda2 Rantau Panjang. Dalam pukul 1130 gitew. Hajatnya nak beli baju raya untuk hero2 tapi takde yang berkenan. last2 beli seluar jeans slack sehelai. RM30. Pastu untuk her0 no 1 & no 2 diorang nak beli beg Quechua...

Usha sana sini maka terjumpalah. Rata2 diorang bagi rega yang sama. Beg yang budak2 muda duk wat stail loni tuh. Kecik jer tak lah besar sangat pun. RM20.

ihsan dari google


Saturday, May 27, 2017

Salam Ramadhan Al Mubarak

Alhamdulillah musim cuti sekolah tahun ni betepatan dengan musim puasa. Puasa tahun ni disambut pada hari Sabtu bersamaan 27 Mei 2017. Dapat la abi sekeluarga sambut puasa dengan mak dan ayah di kampung. 

Malam tadi sempat berterawih malam pertama di masjid Nurul Hidayah Felda Kemahang 2. Imam Solat Terawih adalah imam jemputan. Dengar khabar daripada Thailand. Alhamdulillah bacaan nya sungguh merdu dan mengikut citer rasa abi. 

Hari ni pergi hantar ummi mengurut badan di Kampung Bechah Laut. Lepas urut badan, terus melencong ke Bandar Baru Tanah Merah. Shoping2 sikit mana yang patut. Intai baju raya untuk hero2. Tema tahun ni baju "kurta". warna tak kisah la warna apa pun janji kurta....kurta....kurta...bukannya kuch kuch ho ta hei ...hahaha...

Tak banyak lagi kedai baju raya yang buka. Khemah pun masih terbiar kosong lagi. Yang ada hanya khemah kepunyaan "Zaleha Textile". Banyak la juga baju kurta dan jubah2 kat situ. Sempat la abi sambar kurta untuk hero yang sulong dan kedua. Untuk hero yang ke 3 & 4 takdang nak beli lagi sebab terlupa bawa ukuran.huhu

Syukur tak terkira untuk Ramadhan kali ini kerana sempat lagi hidup dan bersama keluarga tercinta especially dapat sambut dengan mak ayah. 

Moga Ramadhan kali ini akan banyak membawa perubahan ke dalam diri abi , ummi dan anak2 khususnya dalam mengharungi dunia yang penuh pancaroba ini. Biarlah Ramadhan kali ini Ramadhan yang bermakna dari sudut sahsiah dan ruhiyah.

Wednesday, May 24, 2017

Kerabu Meggi

Bila tiba jer waktu petang, fikiran abi terus melayang nak masak apa yer untuk famili... Abi rasa begitulah hal nya dengan si ummi pd waktu ketika dahulu yang terpaksa memerah otak berfikir untuk memasak demi familinya.

Fikir punyer fikir maka keluar lah idea untuk buat kerabu meggi. Memandangkan sayur salad ada lagi kat peti ais tu, so decide utk buat kerabu meggi. 

Abi godek2 google sikit cari petua memasak kerabu....

so terhasillah kerabu meggi spt pd gambar di bawah.....yummmmiiii


banyak kkaro benda yang tak sempat dibeli tadi...
hajat nak beli sotong la, sosej ketam la...semuanya terlupa.

so, bahan2 yg diguna pakai dlm kerabu ni:
asam limau
daun salad
daun sup
lada hijau besar
ikan bilis digoreng siap
tomato
timun batang 

cara buatnya: 
toskan meggi yg direbus
letakkan bahan2 spt tomato, daun salad, lada hijau, ikan bilis dan timun 
perahkan asam limau 2 biji 
gaul biar sebati...
jangan lupa masukkan gula 1 sudu ker.1 sudu setengah ker.biar manis sikit2 gitew...
garam pun letak lah sikit...jgn banyak tau...takut masin 

ok siap gaul boleh la dimakan...

bismillah....

Tuesday, May 23, 2017

Salad Nugget

Tak tau nak wat mende ngan nugget. Kalu goreng dah selalu dibuat. Godek2 kot internet pun tak jumpa. Hanya ada resipi goreng jer.

So, semalam lepas solat asar abi gorengkan nugget. Pastu Nugget tu abi potong empat kerat gitu. Macam kiub jadinya. Gorengkan pula bijan sampai warna kecoklatan gitew! 

Ambilkan sayur salad@lobak kerinting dan potong kecil2. Masukkan juga timun batang dan tomato yang dipotong kecil2.

Letakkan dalam satu bekas besar kesmua bahan2 tadi. Rasioanalnya cuma satu, senang nak gaul. 

last bahan adalah air pencicah. Abi gunakan air pencicah ikan bakar ataupun sotong/udang. guna jenama LARIS. Masukkan air pencicah secukup rasa. Letakkan sedikit gula dan gaul hingga sebati.

Tal sampai sepuluh minit pun gaul. Dan hasilya........tadaaaaaa



Roti telor hancur

Dua hari lepas, bangun awal2 pagi menyiapkan sarapan pagi. Kesian kat hero2 asyik makan nasi dengan ayam jer setiap hari. Boring juga budak kan???huhu . So awal2 lagi abi dah sediakan menu mee goreng. 

Ala ringkas jer. Tumis bawang dan letak jer sos dan kicap tu. Sedap juga nanti InsyaAllah. Tak perlulah letak sayur. Bebudak bukannya suka makan sayur pun!

Ari ni, bekfas dengan roti telur hancur pulak. Pelik jer bunyi nama bekfes tu. Alaaaaa...telor digoreng hancur dan letakkan dalam roti. Masukkan kacang merah sikit. Kira jadi macam ala2 kebab la @ala2 roti john gitew. 


lebih kurang gini la yang dibuat pagi td.cuma yg ni lebih cantik sikit. takpe yang penting dapat masuk dalam perut.



Monday, May 22, 2017

Kenapa Allah pilih kita

ADA ORANG , ALLAH PILIH DIA UNTUK DIUJI

BUKAN ORANG LAIN TAPI DIA....

MUNGKIN ADA HIKMAH DISEBALIKNYA

ALLAH NAK AJAR DIA DAN BERI DIA PENGAJARAN...

DAN BERI JUGA PELAJARAN UNTUK ORANG LAIN

USAH MENGELUH !!!

DI SITULAH KITA BELAJAR

BELAJAR DAN TERUS BELAJAR ...

SEHINGGALAH KITA DAPAT MEMBEZAKAN

ANTARA KACA DAN PERMATA....

ANTARA HAQ DAN BATIL ...




N A S I H A T

HATI YANG LEMBUT AKAN MUDAH MENERIMA NASIHAT 

WALAUPUN DARIPADA SEORANG KANAK2

TAPI HATI YANG KERAS TIDAK MUDAH UNTUK MENERIMA NASIHAT

SEKALIPUN DARIPADA SEORANG MUFTI ATAUPUN ALIM ULAMAK 

Sunday, May 21, 2017

BUDAYA MAKAN DI HOTEL..


Relevan kah dengan ekonomi ygtak stabil sekarang?minyak naik pun bising...
Hi-tea di hotel paling tidak RM40-45 perkepala (banyak betul makan).Boleh muat ke perut tu???

Jika makan kat kedai@restoran biasanya harga utk makan tengahari antara RM8-10.( tu pun ambik menu yg paling best)
Beza antara RM45&RM10 = RM35.
Tak membazir ke RM35 yg dibayar tu semata² untuk menjamu 'perut stokin' .Kalau lah kita berikan RM 35 kpd yg kurang berkemampuan,,,,mungkin dah 3 -4 orang dapat merasai sedeqah kita tu. Tapi kan, mungkin tak ramai yg berfikiran begitu. Mungkin ramai yg mengatakan....'alaaa skali skala makan hotel apa salahnya' huhu....

Tak nampak membazir ke kat situ?
Budaya makan kat hotel ni cukup sinonim bg yg kerja kerajaan mahupun agensi swasta.
Kalau kita ceritakan perihal harga kita makan kat makcik dan pakcik di kampung tu, gerenti ternganga mulut diorang! mungkin ada yg kata dgn RM45 tu, diorang boleh makan nasi bungkus pagi (ayam kampung contohnya) selama seminggu.

Bila la nak berhenti budaya makan ala² ahli mubazzirin ni?
Ada function sikit, makan kat hotel. Ada program sikit, makan di hotel.Kononnya nak nampak 'grand'. (bertepuk tangan la setan² kat sebelah korang makan tu.korang jer tak nampak) sekarang diorang dah ada sekutu!

Bulan puasa dah nak dekat. Memang niat tak nak membazir dlm bulan tu. Tak nak beli banyak makanan.Takut tak habis. Bulan puasa jer ke kita dilatih supaya tak membazir? Bulan lain??

Oh! hanya telahan drp umat akhir zaman.Kerana kita takut budaya ini lahir drp perancangan Dajjal yg suka kpd WOW! WOW hebatnya diorang ni...makan kat hotel...

Saturday, May 20, 2017

minyak vs air



Kata orang minyak dan air tak boleh bercampur. Betul ke? Pernah tak tengok minyak dan air dalam satu bekas yang sama. Air dapat larut dalam minyak ataupun minyak larut dalam air. Bila dah larut maka kita takkan dapat kenal pasti lagi mana satu air dan mana satu minyak.

Perumpamaan ini ada betulnya. Jika diperhatikan memang air takkan bercampur dan sebati dengan minyak.Amat cantik perumpamaan ini jika kita lihat dari sudut kemasyarakatannya.

Dapat dilihat hari ini pelbagai ragam manusia yang ada. Ambil saja yang muslim atau pun yang mukmin. Mukmin ini pun 2 kategori. Satu mukmin yang soleh dan keduanya adalah mukmin yang 'asi. Walaupun sesama mukmin tapi cara hidup mereka adalah jauh berbeza.

Mukmin soleh adalah hamba Allah yang senantiasa taat pada suruhanNya serta menjauhi laranganNya. Mereka ini sentiasa mengingati Allah dalam setiap ketika dan takut untuk melakukan maksiat kepada Allah.

Mukmin 'asi pula adalah hamba Allah yang melakukan maksiat kepada Allah seperti berjudi,berzina, minum arak dan sebagainya. Mereka ini lali dari mengingati Allah. Tapi pada masa yang sama mereka masih lagi percaya kepada Allah cuma perangai atau akhlak buruk mereka sahajalah yang mencemari tittle mukmin itu.

Jadi difahami di sini mereka tidak akan dapat disatukan walaupun atas nama persahabatan lebih2 lagi atas nama perkahwinan. Mereka adalah aliran yang berbeza2. Cara hidup yang berbeza2. Satu orang ingin mencari redha Allah dengan melakukan ketaatan dan seorang lagi ingin mencari keseronokkan dunia yang bersifat sementara.

Memang betullah kata orang minyak dan air takkan bercampur!


Wednesday, May 17, 2017

Ticers Day

16 Mei hari ticers day. Semua sekolah terhenti seketika proses pdpc. Termasuklah kat SAIS ni. Kemeriahan terserlah pada hari guru ni. JPN Terengganu menggalakkan sekolah2 agar guru2 mengenakan pakaian "back to school". Tapi kami kat SAIS ni dah buat tema tu 2 tahun yang lalu.

Jadi tahun ini kita buat tema "jika aku bukan seorang guru..."

Jom layan gambar.....

sukaneka: lemparan kasih sayang,,,,kata mereka...pegang dengan kasih

akhirnya satu belon pecah akibat tiada kasih sayang semasa memegangnya....tergelak us Jo di sebelah

bottle flip antara acara yang menguji kemahiran 

bowling kelapa.Tn Hj menunjukkan skillnya

 so, today if i were not a teacher i will be a chef . ok tak???huhu

bersama enggineer , cg Zalizan

the second chef, Us Amran 

wakil rumah ABAS menang main bowling kelapa

dapat anugerah guru paling bergaya (no 2) hehehe tak bergaya pun.diorang silap pilih. bagi abi pilot yg lebih bergaya

bersama cikgu Aziz 

bersama students form 5


Saturday, May 13, 2017

Volleyball

Jumaat n Sabtu dihabiskan utk bola tampar kali ini. Kena bawa budak SAIS main BT di Kompleks FRU Marang. Budak SAIS ni terpilih utk mewakili persatuan BT Setiu dalam kejohanan terbuka di sana. 




nasib baik lah soklan exam dah siap. Baru siap pagi ni. Sebelum bertolak ke Marang buat dulu. Syukur.

apapun abi learned many knowledge about volleyball. This is my experience for this year! holaaaa!

Sunday, May 7, 2017

Allah yang bg kekuatan

Malam ni seperti biasa, abi berkuliyah di Surau Al Falah. Surau di kampung. Masa terlalu singkat untuk hari ni nak buat preparation@study sbl berkuliyyah.

Balik jer dari kerja,senggeng tubuh sekejap, Rehatkan badan yg penat. Hajat nak study lepas solat asar. Gi maghi gi maghi dekat pukul 530 dah. 

Nasi belum masak lagi.Pikir punyer pikir, amik cara hal masak untuk anak bini dulu la. Nanti kebulur pulak diorang takde makanan. tong ting tong ting masak....maka siap la dekat pukul 7 lebih....nak masuk maghrib dah...adoiiii

Belek la juga sehelai dua apa yg nak diajar nanti. Dengan ore kampung takleh nak kelentong...nanti pecah temberang. Tapi dalam hati ni gak ddebar jg lah sbb takdang baca habis. Last sekali masuk maghrib, tawakkal pd Allah

kkemas diri n pakai baju jubah molep...buh minyak wangi sikit....start muto...bereh

Tapi nak ghoyat bui nyo...kijoae Allah Taala belako. Dia banyak tolong kito time kita terdesak. Alhamdulillah Allah Taala permudah jalan @ huraian hinggala sampai masuk Isya'. Idea2 yang dikongsikan tu ada sokmo.lepas satu , satu maghi dalam ppalo.

Syukur padaMu ya Rabb kerna mudahkan urusan ku.


Saturday, May 6, 2017

pelepas geram

Hari ni abi jalan2 sama darling abi ke pasar tani. Di Setiu jer pun, tak jauh. Kita ni alah ko usia tua pergi jalan pun tempat2 gini jer. Dah lama darling tak berjalan dengan abi ke pasar ni. Sejak bulan 12 tahun lepas lagi. Nak buat camner....ada something...huhuhu

Kali ni kami jalan n pusing abih2 pasar tu. start dari awal hingga ke penamat gerai. (hampir2). Berpeluh juga ketiak!hahaha

Macam2 yang kami beli.Tapi mostly adalah makanan. Tapai,laksa penang,laksa kelate,kek sarang semut,asam gelugor dll....memang penuh la tangan ari ni.

Last2 dekat nak jam 100 pm, darling nampak tak bermaya dah. Abi ajak balik jer.Lagipun ikan dalam bonet tu lama dah beli takut busuk pula. 

Di perjalan pulang, ada satu stesen lagi nak singgah. Zua supermarket.Darling nak shopping lagi katanya. Nak shopping beras,gula dan perkakas dapur pula. Hajat nak beli la beras cap Nagasari tu, tapi takde pula. Apa hal dengan beras ni.




Memang kami seisi keluarga dah serasi dengan beras tu. Terpaksa bertukar arah kepada beras cap rambutan pula. Tak tau la sedap ko dop!Beli 5 kg dulu. Nok try test dulu.




Ok lah tu jer nak celoteh malam ni sebelum tidur. Apa pun sayangilah pasangan anda. Hargailah dia selagi dia masih hidup. Give her real love after Allah and rasul and ur parent. 

Jika dia dah takde, takde lagi cinta selepas itu melainkan iringan doa kudus dan bait2 kalamullah.

wassalam..... 



Friday, May 5, 2017

wow! itu agenda dajjal

Ramai kita pernah dengar tentang wow kan? Bila sebut wow tu maknanya macam sesuatu yang hebat lah. Macam kita tengok kawan kita beli kereta ferrari. Kita rasa takjub dgnnya dan sebut wow! hebatnya awak.cantekkkknya kereta awak.

Lagi satu kalau kita tengok kawan kita pakai baju yg mahal2....kita terkesima dengannya dan kita sebut wow! smartnya awak...bla...bla...bla....puji biar buleh sebakul pujian..


Sebenarnya wow itu agenda dajjal@yahudi. Mengapa demikian? Sebabnya ialah Yahudi ini menyuruh supaya seseorang itu mengejar wow! dengan erti kata lain rasa gah, rasa hebat, rasa dia no 1, rasa dia lah hero dan seumpamanya.


Bila seseorang itu berperangai dan berperasaan begitu, maka akan hilanglah sedikit demi sedikit agama dalam dirinya. Kerana dia akan rasa dia lah yg hebat, semua orang puji dia. semua orang terpegun dan terkesima dengannya. 


begitulah dunia wow yang digemburkan Yahudi supaya orang islam khususnya akan menjauhkan diri daripada agama. Dalam diri dia nanti akan ada sifat riak, takabbur dan ujub....bila ada sifat begitu, maka akhirat nanti neraka lah jawapannya. 


Hari ini ramai orang yang nak mengejar wow dalam segenap segi. fesyen lah, jawatan lah, kerjaya lah,wang ringgit lah, dan macam2 lagi...Syaitan tak henti2 mencucuk hati supaya ada sifat2 mazmumah dalam diri. 


Berhati2 lah wahai saudaraku semua kerna itu boleh menjerumuskan anda semua ke lembah kehinaan sekaligus termasuk di kalangan pengikut dajjal.



Murtabak maggi

Terlintas di hati lama dah nak buat murtabak maggi untuk hero2 abi ni. So, godek2 dalam you tube kot2 ada cara dan rempah istimewa untuk buatnya. Menu yang simple saja dan rasanya semua orang buleh buat asalkan kenal maggi dan telor.

Bahan2 asasnya adalah meggi dan telor shj. Yang penting kemahiran @ skill perlu ada.
Jom makan dulu,,,,,


murtabak yg diletakkan bawang goreng dan sos di atasnya...

Monday, May 1, 2017

Kejohanan Olahraga Tahunan I


selfie bersama hulubalang Melaka....tau dop rambut tu dibuat drp apa? dr pukat burung la tuh...itu adalah hasil idea Cg Saiful

bergambar sbl perarakan bermula  

bersama dayang2 istana 

bersama dayang2 lg 

dan ini salah seorang dayang istana yg terlepas nak berselfie 

 RAMD dari rumah hijau

 rumah merah berbangga dengan tentera Sparta dan "angel' nya

 Pahlawan Islam di zaman Kerajaan Islam Uthmaniyah

 kreatif juga dalam berpakaian

siapalah orang yang mula2 mereka cipta kereta tarik tu...siapa pulak mangsa yang jadi tukang tarik tu

to be continue.....

Sukantara


begambar dulu sepukul sebelum atlet berlepas

geng hakim penamat...


ready to run!

go!!! kelihatan Mr Ab Halim melepaskan tiupan sangkakalanya

the winner 



 aksi apa ekkk??

tengok kpd aksi macam ni mmng boleh terbang tinggi!


 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.