Wednesday, December 13, 2017

UKSBP

Alhamdulillah segala puji dan syukur hanya bagi Allah

Hari ni abi bawa Jazlan untuk menduduki UKSBP di SM Sains Setiu. Hari ni adalah hari terakhir bagi mereka yang berjaya menduduki UKSBP. Sebenarnya UKSBP ini adalah ujian saringan yang dibuat untuk memasuki SBP.

Tahun sebelumnya tiada pula UKSBP. Hanya baru diperkenalkan pada tahun ini. Yang cukup syarat2nya dan apply untuk masuk ke sekolah sains akan dipelawa menduduki ujian itu. Tapi ia bukan satu jaminan untuk melayaakan ke SBP. Dapat 1A pun layak untuk menduduki ujian ini.

Ujian ini dibuat dibilik makmal komputer dan calon dikehendaki melayari website yang disediakan. Calon dikehendaki menjawab secara online. Kalau tak silap masa yang diberikan adalah selama 30 minit.

Apa pun good luck untuk angah@Jazlan. Tawakkal pada Allah.

Boleh ke tak, serah saja pada Allah. Dia yang berhak menentukan segalanya. Kita hanya merancang.

#UKSBP = Ujian Kemasukan Sekolah Berasrama Penuh

Friday, December 8, 2017

Kem Tahfiz Anak Soleh II

Hari ni along dah dapat hafal surah Al Mulk...Sebenarnya along dah pun hafal kat sekolah agamanya. Cuma di rumah ni abi cuba untuk ingatkannya semula. Kini along, abi alihkannya pula untuk menghafal surah Luqman bermula ayat 12-19. Tinggal lagi angah yg masih menghafal ayat17 & 18 surah Al Mulk. Teruskan usaha mu nak! abi yakin angah boleh. Angah budak bijak....

Abi pun tidak ketinggalan juga untuk menghafal bersama anak2. Abi cuba fokuskan untuk menghafal lagi surah Al Kahfi. Kali ni cuba untuk habiskan satu muka surat lebih bermula ayat 1. InshaAllah moga Allah berkati usaha abi ini.

Abe Qan pula abi fokuskan untuk hafal ayat2 lazim@surah2 lazim . Alhamdulillah Abe Qan dah dapat menghafal hingga surah Al Qari'ah. Selain tu juga abi cuba fokuskan dia untuk tidak tinggal solat Subuh di musim cuti sekolah ni. Kalau waktu sekolah memang dia solat tapi tiba musim cuti ni dia jadi liat sikit. InshaAllah abi cuba untuk istiqamahkannya jaga solat subuh.

Anak2 tuan@puan bagaimana??? Didiklah mereka solat. Dengan solat mereka akan jadi kuat. Solat lah punca kekuatan mereka.

ajarilah anak tuan puan solat seusia 7 tahun lagi. Sesuai dengan gesaan dan suruhan nabi kita yang bermaksud:

"ajarilah anak kamu solat ketika umurnya 7 tahun dan pukul lah mereka (jika tak solat) tatkala umurnya 10 tahun ".

Wednesday, December 6, 2017

Kem Tahfiz Anak Soleh di rumah

Alhamdulillah hari ni dah masuk hari kedua along dan angah berkem @ hafaz al quran di rumah. Kem ni atas inisiatif abi sendiri sambil mengisi masa lapang bersama anak2. Abi sendiri yang handle kem tahfiz anak soleh di rumah ni. Nak hantar diorang ke kem tahfiz seperti anak2 orang lain boleh  jer.....tapi rasa hati nak handle sendiri. Nak tengok potensi anak2 dari dekat.

Biarlah kite ni tak sehebat pusat2 tahfiz yang lain pun, janji masa bersama anak2 terisi dengan baik. Alhamdulillah diorang sambut baik dan tak memberontak.

Kem nya bermula selepas solat Subuh berjemaah bersama2. Selepas tu diorang akan mula menghafaz selama lebih kurang 40 minit - 1 jam (sesi 1), manakala selepas asar pula (sesi 2) akan diadakan sesi tasmik. Jadual nya cukup fleksible dan tak menekan anak2. Diorang bebas nak buat apa2 selepas menghafal.

Surah yang diorang hafal adalah Surah Al Mulk. Abi kalau dapat nak cuba diorang hafaz surah ni dalam cuti sekolah ni. Kalau dah hafaz nak tambah lagi Surah Luqman (1 muka surat). Setakat ni along dan angah hampir ingat satu muka surat S. Al Mulk tu.

Kenapa pilih Surah Al Mulk???Tak pilih surah yang lain. Surah ni banyak kelebihannya. Antaranya bagi pembacanya yang membacanya setiap malam sebelum tidur, jika meninggal dunia akan terlepas daripada soal jawab kubur. InsyaAllah nak suruh anak2 membacanya sebelum tidur bila dah hafal nanti.


Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada satu surah yang terkandung 30 ayat. Surah itu ialah surah Al Mulk. Ia akan datang kepada pembacanya untuk membantu bersoal jawab dalam kubur sehinggalah mereka selamat masuk ke dalam Syurga.” 



Surah Luqman pula dipilih adalah kerana isi kandungannya yang sarat dengan nasihat seorang bapa (Luqman) kepada anaknya. InshaAllah akan diperhalusi isi kandungannya sambil menghafal nanti. Abi pun boleh tumpang sekali juga dalam menghafal ni. Dulu dah hafal tapi sekarang ni banyak yang lupa.

Apa program korang semua dengan anak2??? Pastikan ianya bermanfaat untuk anak2..Jangan biarkan jiwa diorang kosong tanpa apa2 pengisian. Carilah apa2 program untuk diorang tu. Kesian diorang. Kalau asyik mengadap gajet jer setiap hari, itu memusnahkan anak namanya. Kalau dapat hantar pergi mengaji Al quran pun dah dikira ok. Perbetulkan tajwid mereka. Biar mereka tau sekurang2nya baca Al Quran dengan tajwid. Abi tak rasa apa yang mereka belajar di sekolah dapat diambil sepenuhnya. Mesti kena cari guru mengaji yang lain. Kalau ibubapa dapat ajar lagi baik lah.

Tahun lepas, abi punya program bersama anak2 di musim cuti adalah hafazan doa2 pilihan yang ma'thur daripada Al quran. Abi pilih beberapa doa dan alhamdulillah kini mereka dapat membacanya selepas solat. Mereka dapat hafal sekurang2nya 10 doa daripada Al quran. Moga2 mereka ini sentiasa mengamalkannya selalu dalam kehidupan mereka walaupun abi dan ummi dah meninggal.

Ok lah , selamat bercuti bagi warga pendidik. Jagalah anak2 anda. Mereka adalah mutiara yang perlu digilap senantiasa dengan " roh iman dan amal" agar mampu mendepani arus globalisasi dan zaman fitnah dajjal.

wassalam.

Tuesday, December 5, 2017

Work Out@ berkebun

Alhamdulillah cuaca pagi tadi amat cantik dan molek. Panasnya yang tak sangat terik. Sesuai la nak bercucuk tanam @ bersenam. Tapi ari ni abi pilih untuk berkebun. Sambil2 tengok dan melayan anak2 pokok lada, kacang botor dan juga serai.

Sebelum tu sempat juga lah meracun rumput2 yang ada kat depan rumah tu. nampak macam dah tinggi hingga ke paras lutut. Takut juga jadi tempat pembiakan ?*&^%$#.....nauzubillah...Yang pentng kita kena jaga kebersihan alam sekitar. Bukan setakat dalam rumah je kena jaga, luar rumah pun kena jaga. Syukur dapat habiskan 10 liter air pam dengan 2 kali isi. Harap mati lah dikau wahai rumput.

Turun pukul 9 lebih dan berenti dalam kul 1130 lebih. banyak juga lah peluh yang keluar. Kira ok lah tu untuk ari ni. Nak bersenam yang berat2 pun rasanya dah tak daya, hanya pegang cangkul dan cabut rumput jer. Menebas lalang sikit2 pun dah berpeloh. Orang tua katakan. huhu. Yang penting keluar peluh. Betul tak???

Bila dah berumur 40 an ke atas ni, tak boleh lasak2 dari segi pergerakan. Sebab abi bukan kaki yang jenis lasak2...main sukan pun dah berenti lama dah. 5 tahun yang dulu. sekarang nak main macam 5 tahun yang dulu tak jamin. Rasanya semput dan tercungap2. Malas lah. Baik jaga badan dengan mencangkul jer.

Ku sangka kan panas sampai ke petang, rupa2nya hujan di waktu petang.

Nak buat camner kerjaan Tuhan belake. Lepas zohor hujan dah mula turun. Memang musim dia takleh nak kata apa.Tak tau la racun yang kena rumput tadi tu sempat meresap ke tak....pasrah!

wallahua'lam.


Sunday, December 3, 2017

Mat'am Al Kathiri, Kubang Kerian

Alhamdulillah thummal hamdulillah....

Puji dan syukur hanya pada Allah selayaknya kerana musim cuti sekolah ini dapat digunakan semaksima mungkin bersama famili tercinta. Walaupun dalam keadaan musim 'bah@banjir' orang kata, tapi abi dan keluarga masih mampu lagi untuk mengorak langkah mengisi masa cuti bersama anak2 dan famili.

Jumaat lebih kurang jam 5 kami bertolak ke KB. Tika itu walaupun hujan membasahi bumi Setiu dengan lebatnya, tapi kami tak kisah. Kami nekad juga untuk ke KB. Sampai sana dekat waktu Maghrib. Kami isi perut kami dulu di Restoran Pak Ali dengan juadah 'roti tempayan'. Alhamdulillah lama dah tak makan roti tempayan. Memang abi dan ummi kaki roti tempayan!

Lepas makan kami rehatkan badan di teratak ibuayah kami di Kampung Panji. Dapatlah lepaskan penat lelah dan lenguh badan drive dari Setiu tadi.

Esokkan pula kami bersiap nak pergi ke majlis kesyukuran@maulid di rumah Mak Sedara di Kampung Tapang. Tak jauh kampung tu dari Kpg Panji.

Hari terakhir kami di Panji, kami pusing2 di Bandar Kubang Kerian. Coping moping barang2 sekolah untuk anak2. Baju sekolah, seluar sekolah, kasut PJ dll....boleh tahan juga terbang duit. Abi kluarkan dari bank dekat RM700, sedar2 tinggal lagi RM 100 lebih jer lagi....huhu...kali ni memang coping sakan! Tak boleh nak kata apa menyoping macam nak beraya. Ye lah anak2 makin membesar. Keperluan untuk bertukar saiz badan tu terpaksa kita terima sebagai ibubapa. lebih2 lagi anak2 abi si angah dan abe Qan (no 3) yang makin membesar.

Selesai bershoping kami ke Restoran@Mat'am Al Kathiri. Terletak di tengah bandar tu juga. First time masuk situ. Memang dah plan lama dengan ummi untuk merasai makanan Arab bila tiba cuti sekolah nanti. Nak pergi ke negara Arab memang tak berbaloi lah semata2 nak makan. Cukuplah Al Kathiri sebagai pengubat rindu kami kepada masakan Timur Tengah@Jordan.

Jom layan gambar....biar gambar berbicara....

pintu masuk restoran Al Kathiri


selpie la dulu sebelum makanan sampai....mana along????

jeng...jeng...jeng....haaaa dah sampai makanan arab dari Timur Tengah. Macam2 ada. Ada nasi ayam Mandi,ada syawarma,falapil pun ada tapi tak sampai lagi


ni lah namanya falapil. rasa macam mana susah nak bagitau.kene try sendiri. Tapi ramuan asasnya kacang dan bawang putih

ni pula bahan2 yang nak disumbat dalam roti. Yang puith tu namanya 'Humus', sejenis kacang juga tu. 

selesai makan kami bergambar tanda kenangan pernah sampai sini. Cantik backgroundnya...

internet ciput pulak malam ni....sori deh blako....lain kali lah masukkan gambar lg.

InshaAllah next year jumpa lagi Al Kathiri....mu tunggu aku datang!


Monday, November 27, 2017

Demam

Tiap kali nak tutup tirai persekolahan Allah selalu beri sesuatu pada abi. Demam. Kali ni demam kepala berdenyut2. Nak kata badan panas, tak la sangat. Tapi time nak sujud tika solat tu, Allah saja yang tau. Rasa berat je kepala. Terasa macam setongkol darah berhimpun kat depan kepala. Huhu..

Sakitnya....Allah saja yang tau. Ya Allah....

Tapi sebagai hambaNya kita redha je atas pemberianNya. Sebolehnya mengelak daripada mengeluh. Pesan orang2 alim jangan sesekali mengeluh bila musibah menimpa. Perbanyakkan istighfar...

Makin dekat nak tutup sekolah makin banyak keje yang tak beres bila dicheck. Tahun ni, kerja abi tak menentu sikit al maklumlah dapat ahli baru dalam keluarga. Allah berikan satu hadiah istimewa untuk kami  sekeluarga. Ahmad Affan Hakimi. Bila balik rumah tak dapat pegang lagi sebarang kerja sekolah. Mesti fokus pada Affan dan ummi. Tak boleh nak berikan pada ummi sorang2 yang jaga baby.

Siang harinya abi terpaksa turun kerja lagi. Bikin majalah sekolah bersama 2 orang student. Abi mintak pertolongan diorang tu supaya jangan balik kampung lagi. Berkampunglah diorang tu kat SAIS selama 4 hari. Alhamdulillah Allah mudahkan kerja buat abi untuk sekolah.

bersama syafiqah dan Anis dalam perjalanan ke kedai makan. makan tengahari disponser oleh Abi Muza!

Friday, November 24, 2017

Anugerah Sahsiah Terbaik

Alhamdulillah wa syukri lillah....semasa majlis anugerah cemerlang dan graduasi hari tu, Jazlan telah diberi satu anugerah daripada pihak sekolah yang mana abi sendiri pun tak jangka yang Jaz akan dapat. Masa MC membaca biodata diri, baru abi perasan dia sedang bacakan perihal si Jaz...

Jantung abi berdegup2....degupannya makin kuat. Bukan takut tapi kenalin. Maklumlah tak pernah terima anugerah sebelum2 ni. Dulu pun ada masa Wildan bersekolah di SK Guntong Luar, banyak anugerah mata pelajaran terbaik Wildan dapat.

Bila MC sebutkan Jaz dapat "Anugerah Sahsiah Terbaik " hati abi mulalah tak keruan lagi. Rasa sayu hiba menyelebungi diri. Rasa macam nak menangis jer. Terharu sangat atas anugerah yang pihak sekolah berikan. Rasa macam tak layak je. Ye lah kita tau lah anak kita setara mana di rumah. Apapun abi selaku ayah merasa bangga dengan pengiktirafan ini. Syukur padaMu Ya Rabb. Mungkin disebabkan didikan di rumah inilah yang akan membawa Jaz ingat apa yang selalu dipesan oleh abi dan ummi. Abi yakin Ummi banyak main peranan dalam proses tarbiah Jaz hingga jadi begini.

Sekadar mengingatkan diri sendiri, bahawa didikan di rumah itu yang penting. Usah dilepaskan didikan itu kepada guru2 di sekolah. Kerana apa ? kerana guru juga manusia dan ada anak2 macam kita juga. Selayaknya kita lah yang wajib mentarbiah anak2 kita dulu selebihnya kita serah kan pada guru2. Usah diserahkan didikan itu 100% kepada guru2.

Amat menyedihkan pabila abi dengar ada sesetengah ibubapa yang telah pun menghantar anak2nya seusia muda kecil lagi tinggal asrama. Contohnya darjah 4 sudah dihantar tinggal di asrama. Bukannya latar belakang ibubapa yang dhaif tapi abi rasa hanya mahu melepaskan tanggungjwab mendidik itu kepada guru2 dan warden2. Mungkin ibubapa tersebut tak mampu nak kawal anak mereka lagi. Ya Allah, tahu buat anak tahu lah bela, jaga dan didik mereka. Itu amanah dari Allah! Ingat !!!amanah Allah.

" Ya Tuhan kami kurniakan lah kepada kami isteri2 dan zuriat2 sesejuk mata memandang dan jadikanlah kami Imam di kalangan orang2 bertaqwa "


Thursday, November 23, 2017

Konvokesyen Jazlan

Cerita Hari Selasa lepas....Al kisah Jazlan dah konvo. Kiranya penutup untuk pendidikan di tahap sekolah rendah.

Bertempat di SK Putera Jaya, Setiu. Cantik dia punya background konvo dia. Memang lawa la kalau nak bergambar. Abi ambil kesempatan juga untuk bergambar.





KASTEK

KASTEK = Karnival Sains & Teknologi






Saturday, November 18, 2017

Power Istighfar



"Barangsiapa  sentiasa  beristighfar  nescaya  ALLAH  memberikan  jalan  
keluar  untuk  setiap  kesedihannya  dan  membuka  jalan  untuk  setiap
kesempitannya  dan  ALLAH  memberikan  rezeki  yang  tidak  disangka-sangka."
(HR Ahmad, Abu  Daud,  Ibnu  Majah  dan  Hakim)


Kali ni abi cuba nak kongsikan power of Istighfar dalam hidup abi sendiri. Bukan nak menunjuk2 tapi sekadar perkongsian dengan ahli blogger sekelian betapa KUASA nya begitu hebat. 

Dalam hidup kita ni, kita tak dapat lari daripada pelbagai masalah. Ada masalah yang kecil mahupun yang besar. Di sini lah Allah nak menduga dan menguji hambaNya sejauh manakah kebergantungan kita kepadaNya. 

Ada yang kuat imannya akan terus tidak putus2 berdoa dan berusaha untuk menyelesaikan masalah hidunya. Di samping tawakkal kepadaNya. Ye, tawakkal yakni berserah kepadaNya selepas berusaha. Bukannya tawakkul yakni berserah tanpa usaha.

Dan salah satu daripada usaha seorang hamba yang sedang di landa musibah adalah dengan beristighfar. Mengucapkan kalimah keramat itu dalam keadaan yang pelbagai. Baik sesudah sembahyang atau ketika bersahaja, iaitu tatkala senang lenang. Nampak mudah bukan ? tapi tak semudah itu wahai sahabat2ku....

Ungkapannya cukup mudah sesiapa pun mampu melafazkannya hatta kanak2 sekalipun. Bukan itu sahaja manusia munafik pun mampu melafazkannya! yang jadi masalahnya sekarang adalah ISTIQAMAH. Istiqamah dalam melafazkannya.

Carilah masa yang sesuai untuk beristighfar. Contohnya selepas solat isya'. Capailah biji tasbih tu dan beristighfar lah. Amalkan selama sebulan berturut2, InsyaAllah anda akan istiqamah selepas itu. Ataupun diamalkan sebelum hendak tidur. Selepas bacaan doa tidur beristighfar lah...(silap haribulan anda akan tertidur sambil beristighfar) Alhamdulillah jika anda mati sekalipun pada malam itu, InsyaAllah anada mati dalam keadaan sedang bertaubat kepadaNya. 

Nak kongsikan di sini bila abi sentiasa amalkan zikir ini, abi nampak pertolongan Allah datang membantu. Sedikit demi sedikit segala masalah dapat diselesaikan. Memang benarlah pesanan Nabi Allah Nuh kepada kaumnya supaya beristighfar, nescaya pertolongan Allah akan datang. Ye, Nasrullah. Pertolongan Allah pasti dekat! 

Selamat beramal!


Konvokesyen Azzam....Pra Sekolah SK Kpg Buloh

Citer hari Selasa yang lepas...anak abi Ahmad Azzam Hakimi telah pun menamatkan pra sekolah nya (6 tahun) di SK Kpg Buloh, Setiu. Berjubah merah diorang tu. Cantik dan lawa!!  Tu adalah adalah ahli kelas diorang. Kelas Delima. 



zaman abi dulu takde lah konvo ala2 gini. Kira habis sekolah, habis lah...huhu...zaman lening jah kira macam2 dah diorang buat untuk menampakkan kemeriahan di alam sekolah. Alaa...kanak2 riang ria ribena...


yang perempuan berjubah biru...comel llote blako


korang masih ingat tak siapa nama guru tadika korang? 
Abi masih ingat lagi tau? Tahun 1986 & 1987 abi bersekolah tadika. Nama cikgu abi ialah Cikgu Noraini dan cikgu Hashimah. Terima kasih cikgu kerana mengajar abi A B C.... 1 2 3.... sehinggalah abi berada pada tahap sekarang ni. 

Moga Allah balas jasa dan budi baik kerana mengajar abi mengenal erti hidup.

Jazakumullahu khairan kathira.

Thursday, November 16, 2017

Surah Al Kahfi


Sempena hari Jumaat ni, jom kita baca.....

Moga Allah Selalu dan sokmo jaga kita antara Jumaat ni hingga lah ke Jumaat depan. Amin

Paling tidak pun baca ayat 1 - 10 dan 10 ayat terakhir.

Dia pun makhluk Allah jua

Tengah sedang menunggu budak2 nak berlatih menari, ada seekor burung yang terbang kat ruang legar lobi pejabat. Terus dia terhantuk di dinding cermin tu. Jatuh dan pening2 lalat kat lantai. Abi ambil dan tengok matanya terkebil2...Pening lagi gamaknya....

Oh kesian...mungkin masa dia terbang tadi tak pakai radar dan terus kena dinding.

Dia pun makhluk Allah jua dan harus dibantu. Kena buat ihsan terhadapnya. Bantunya terbang semula. Abi berikan burung tu pada beberapa budak SAIS agar menjaganya sehingga pening nya hilang dan dapat terbang semula.


Makhluk yang tak berakal pun Allah suruh kita membuat ihsan, inikan pula manusia yang berakal lebih lagi la kena buat ihsan...

Friday story

Pagi ni kluar makan dengan ummi. Tempat feveret ummi. Warung Tok Ma yang terletak di Bukit Grebar, Setiu. Dalam sebulan adalah sekali pergi makan situ. Apa istimewanya warung tu??? Kat situ ada gulai ayam kampung dan nasi kerabu sedap. Kira jjijak hati la kalau makan (kata orang kelantan) Kat situ lah antara warung ayam kampung yang abi dan ummi selalu makan selain kat Kg Bintang. Pagi ni kita makan berdua jah tau! Kasi romantik sikit di pagi Jumaat nih...huhu. Si baby Affan kite tinggal kat along suruh mengasuh kejap....Along memang boleh diharap. Sekali sekala nak juga makan berdua kan...kan...

Dalam pukul 9 lebih abi siapkan Affan pula....mandikan dia.Kasi dia segar bugar. Biasanya Affan akan jadi aktif selepas dimandikan. Ceria mukanya. Diajak bergurau pun dia mau.

Pukul 10 lebih abi bersiap ke SAIS pula melihat dan memantau anak2 ABAS membuat latihan menari. Persiapan untuk Hari Penutupan Showcase esok pagi. Berikan diorang laptop dan berlatih lah kat situ 2 jam.


Wednesday, November 15, 2017

Obses Kerja

Semalam adalah hari yang cukup memenatkan bagi abi. Dimulakan dengan sarapan roti canai "Roti canai ccotek" - ada telor ccotek atasnya.2 biji sekali hadap cuma yang satu lagi tu roti kosong lah. Sambil makan sambil sembang kedai kopi bersama geng2 penglipur lara. Geng yang selalu memeriahkan kedai kopi Kimie di awal pagi.

Bergegas pula ke makmal melihat hasil2 anak SAIS dalam KASTEK (Karnival Sains & Teknologi) tengok diorang present dan berkuiz. Abi dulu memang minat Sains sejak dibangku sekolah lagi. Mungkin minat kat cikgunya juga kot. Bukan cikgu pompuan la tapi cikgu laki. Penampilannya yang bersahaja dan wara'. Jarang kita lihat cikgu Sains yang wara'...Biasanya wara' ni kita kaitkan dengan penampilan ustaz2 dan ustazah2. Pemikiran abi pd masa tu la. Kewarakkan nya la yg menyebabkan abi minat subjek tu. Tapi kita minat pun tak lah tinggi sangat markah. Cukup makan je. At least kita tak lah tercorok sebaris dengan 'diorang' tu.




Namun, sebenarnya Sains lah yang mendekatkan kita dengan pencipta kita. Betul tak? Dengan Sains juga lah ia dapat memberikan kita pelbagai pahala.

Macam mana ye? Kita berfikir tentang keagungan ciptaan Allah dan rasa takjub dengan ciptaanNya. Kita berfikir tentang planet2 yang berjalan di orbitnya tanpa sebarang perlanggaran walaupun sedikit. Kita rasa heybatnya Allah. Itupun dah dapat pahala. Belum lagi kita kaji tentang pokok2 dan haiwan2...Seronok sebenarnya jadi cikgu Sains ni kalau dapat dikaitkan dengan agama. Kaitkan Sains dan agama. Di situlah kita mantapkan aqidah pelajar kita.

selfei dulu dengan adik Zul yg smart n hensom ni. Moga smart dia berjangkit jg ke kito nih....rasa muda pulak bila bersama orang muda.hihi

Oh ye.....habis pusing2 di makmal dan  snap beberapa keping gambar,turun semula dan kembali ke bilik guru membuat kerja2 pengkeranian yang tak habis2 dari dulu hingga sekarang. Pastu teringat kan pula nak mendaftar anak ke tingkatan 1/ 2018 Si Jazlan . Bergegas pula ke SMK Putera Jaya. Alang2 masa dah nak mendekati pukul 115 pm, pekena dulu nasi beriani kambing di Bandar Permaisuri. RM12 + Teh O Beng! Selepas ambik anak dari sekolah,masuk semula sambung kerja.....hinggala lah berjumpa dengan PKP untuk penilaian akhir PBPPP. Sembang2 dengan PKP hinggalah jam menghampiri pukul 5.Metabolisme badan dah makin menurun. Mata rasa kuyu jer.Nak cari bantal. Asyik duk ngadap komputer kan dari td.Penat mata, penat badan,penat otak. Last2 bersiap pulang.

Singgah di kedai Pok Ayub beli  nasi sekejap untuk hero2. Tentunya ummi tak masak dengan kondisinya yang kurang sihat. Senang citer beli n bungkus.

Lepas Isya' mata start kuyu lagi dan rasanya dalam pukul 930 lebih, shutdown!

Tersedar jam 400 pagi dan sambung kerja lagi sikit >>>>>PAJSK ....yg belum complete.
Setel sudah. Alhamdulillah.

keje....keje....keje.....

Usah mengata

Kita tidak ada masa untuk mengata kat orang... masa kita amat suntuk... kita tidak ada masa nak buka aib atau memalukan orang lain.. aib dan dosa kita sendiri pun cukup banyak.. di akhir zaman ni kita perlu banyak muhasabah diri dan cari amalan amalan yang soleh... kita perlu bimbing keluarga kita... masa kita makin sempit... mari kita cari bekalan untuk selamatkan diri kita di padang mahsyar nanti.. di mana setiap orang sibuk nak selamatkan diri sahaja... tak akan hiraukan orang lain !
- Mohib Khouli -

Dunia Bukan Pentas Lakonan!

Dunia Bukan Pentas Lakonan, Hidup Bukan Pertandingan!
'Tak mahu kalah'??? 'Tak boleh nampak orang lebih daripada kita'? Sedap istilah "tak mahu kalah" dan "tak boleh orang lebih".
Siapa yang letak kalah atau menang? Siapa yang membandingkan diri lebih atau kurang? Siapa yang bertanding untuk nampak "lebih"?
Mengapa perlu bertanding? Kita berjalan di atas LANDASAN TAKDIR KITA MASING-MASING. Fokus sahaja kepada laluan kita dalam menuju redha Allah. Usah rasa bertanding dengan sesiapa sehingga timbul rasa negatif seperti cemburu dan iri hati. Sia-sia semua itu.
Fahamilah dengan mata hati bahawa hidup ini bukan sebuah pertandingan. Dunia ini bukan tempat berlumba-lumba mencari "kelebihan".
Bertanding atau membanding untuk positif itu tidak salah. Sekadar membanding diri dengan yang lebih hebat untuk kita jadikan idola, agar berjaya dan membangun maju setanding orang-orang berjaya itu bagus. Majukanlah diri untuk beribadah kepada Allah.
Semua kita adalah manusia yang keluar dari perut ibu tanpa apa-apa, telanjang sahaja. Adakah kau seorang terlebih istimewa dan hebat daripada orang lain yang lahir-lahir sudah siap memakai baju sutera paling mahal sejak dari dalam perut ibu, dan ada kelebihan lain daripada orang lain, adakah??? Tidak, bukan. Janganlah saling hasad dengki dan iri, kerana kita ini lahir ke dunia sama-sama tiada apa-apa.
Dan mati nanti pun kita takkan bawa apa-apa, semua dikafankan dengan kain putih sahaja. Kain putih yang sama sahaja tak kira pangkat kita apa, kita lawa ke tidak, kaya ke miskin, putih ke sawo matang, kerja apa, status apa.
Tiada beza kan kita semua? Jadi mengapa nak rasa aku lebih, kau kurang? Mengapa nak cemburu dan iri hati?
Kita semua sama sahaja. Walau kita dato', datin, menteri, guru, janda, anak dara, isteri orang, anak orang, ketua jabatan, tukang sapu atau sesiapa jua...sama sahaja.
Perlu kita ingat bahawa kita semua sama di sisi Allah. YANG BERBEZA DI SISI ALLAH ADALAH TAKWA. Bukan pangkat, darjat, rupa atau harta.
Wallahualam.

copy n paste dr Fb

Monday, November 13, 2017

Kawan,sahabat @ teman



Zaman sekarang ni nak cari kawan senang sangat. Dengan adanya teknologi yang canggih manggih ni sekelip mata jer dapat. Bukak FB , find friend and request friend....tunggu dia accept.Sekelip mata je kan??? Zaman pantas...

Tu nak cari kawan. Kawan tak sama dengan sahabat.Martabatnya tak sama. Macam gini la, cikgu DG41 dengan cikgu DG44...senang citer sebab abi kan cikgu. Cikgu DG41 ni kurang sikit pengalaman nya mengajar berbanding cikgu DG44. Begitu juga kawan, kawan ni banyak....tapi tak  semua kawan tu baik...ada juga yang tak baik. Jahat la kita kata. Depan kita dia nampak ok tapi belakang kita dia kutuk kita habis habisan.

Kawan yang baik tu adalah sahabat. Dia tak khianati kita. Tiada buruk sangka dengan kita, Senang hati kita bila bergaul dengannya.Depan kita dia baik dan belakang kita pun dia baik dan tiada prasangka buruk dengan kita. Itu sahabat. Pernah dengar sahabat sejati?? Sahabat sejati lebih daripada itu lagi.Macam2 dia buat untuk sahabatnya. Sanggup korbankan diri sendiri.

Sahabat sejati  ni lah yang abi namakannya teman. alaaaa macam teman sejati jugak la. Kita boleh berkongsi rahsia dengannya. Dia tak bocorkan rahsia. Dia amanah. Dia tak prejudis. Dia sanggup tolong temannya dalam kesusahan tanpa ada niat lain. Niat nak duit ker...niat nak merapu ker...kaki bodek ke...takkkkk bukan itu teman. Nak cari teman ni la yang susah. Hati2 wahai sahabatku bila nak cari teman. Takut tersalah pilih. Lebih2 lagi kalau nak cari TEMAN HIDUP.

Teman hidup akan bersama kita selama2lamanya hingga liang lahad...bahkan boleh jadi hingga ke syurga.InshaAllah.

Moga sahabat blogger mempunyai teman teman hidup yang baik2...hingga ke jannah.Amin.

cancel tazkirah

Seperti yang dijadualkan maghrib malam td kena bagi tazkirah kat surau At Taqwa, SAIS. Hati dah berkobar2 nak bagi tazkirah. Tapi setiba di rumah, ummi bagi tau dia tak sihat badan. Asyik sakit tekak dan batuk2. So atas dasar sian ko bining n rasa tanggung jawab abi cancel kan takirah.

Entah sape lah yg bg tazkirah tu, Rasanya Us Jo @ Us Ha lah yang selalunya ganti tempat abi dan sedia jd muzakkir relief. Nok wat guaner benda yang kita rancang tak menjadi kerana ada halangan yang munasabah. Family first!

So, malam tadi abi yang stanby jadi babysiter. Nak mintak tolong along pun, dia peksa esok hari. Malas nak ganggu dia study.Biar lah dia fokus skit utk peksa esok hari. Nanti kang, jadi ganer2 kita yang dipersalahkan.huhu.

Nasib baiklah si Affan tu tak meragam sangat malam td. Lebih kurang jam 900 malam tido lah dia. Alhamdulillah syukur sangat sebab dapat betulkan urat saraf awal2...

Saturday, November 11, 2017

Botak



Botak? Tiada siapa pun dapat meramal botak kepala tatkala dia berumur 40 tahun. Masa tingkatan 5 berpuluh tahun dulu abi tak pernah terfikir bahwa kepala abi akan jadi botak. Ye lah masa tu rambut tengah melebat lagi. Macam2 fesyen dan gaya dapat didesign.

Kini zaman rambut lebat tinggal kenangan belaka. Mencecah umur 40 an sedikit demi sedikit rambut makin hilang. Mulai dari bahagian atas tengah hinggalah ke bahagian belakang.Rezeki rambut dah makin berkurang. Tu tandanya kita dah mekin merepot dan tua. Sedari lah wahai diri.

Tak apa takde rambut pun. Tak sakit pun takde rambut. Sikit pun tak. Yang penting sekarang ni tubuh badan biar sihat. Rambut tak sihat takpe. Tak jejaskan kesihatan. Ye tak? Berapa ramai orang hari ni walaupun berambut lebat tapi dah kena penyakit macam2. Darah tinggi la,diabetis la, kolestrol tinggi la, kanser usus la dll...Bersyukur tak awak2 semo sebab takde penyakit serius ?

Walaubagaimana pun harus ingat bahawa bila rambut dah takde itu maknanya saat mati kita dah mendekat. Tua la kita namanya. Bila dah tua tu nama nya dekat nak mati. Waspadalah saudaraku semua. Allah nak beri petanda awal dah dekat kita tu. Kita je yang buat acuh tak acuh...

Oklah itu jer untuk peringatan diri besama.

Wednesday, November 8, 2017

Marking paper

Baru siap marking paper Pendidikan Islam...mulai pukul 930 malam habis pukul 1230 pagi....huhu..dahsyat kali ni. Selagi tak berbunyi dalam wasap grup sekolah 'tarikh akhir' key in markah selagi itulah pen merah ni tak bergerak. Bila dah berkokok SU Pep dalam wasap grup baru lah laju dan berair mata nak marking.

Itulah perangai buruk abi yang pasti susah untuk diubah sejak turun temurun semenjak jadi cikgu. Dah jadi habit dan sebati. Korang pun mesti ada habit juga kan yg susah nak diubah?? Kalau ada tu jangan lah sampai menyusahkan orang lain yer?

Ok...awal2 pagi esok nak berebut dengan cikgu2 lain untuk isi markah. Harap dapat nombor 1 dan giliran pertama. Doakan abi ye!

Mengantuk dah mata ni.....

Tido dulu.....wassalam....

Black Coffee

Kenapa Mesti Black Coffee?

Siapa penggemar kopi? Kalian suka minum kopi yang bagaimana? 
Kopi susu? Kopi pekat? Coffee ice blended? Hari ini saya nak cerita
 tentang kebaikan minum kopi O. Black coffee. Yang betul-betul kosong tanpa gula, susu atau krim tau! Memang kopi semata-mata.

Kopi O pekat atau black coffee memang ada banyak manfaat kesihatan. Black coffee yang tidak ditambah gula atau susu mengandungi nilai kalori hampir 0. Sesuai sangat untuk yang ingin berdiet dan mengurangkan berat
 badan.

Selain itu, kandungan kafein dalam kopi boleh bantu tingkatkan
 metabolisme badan. Jadi, bagi sesiapa yang nak bersenam atau
 workout, disarankan minum secawan kopi beberapa minit 
sebelum sesi workout supaya kadar metabolisme badan dapat 
ditingkatkan. Lebih tinggi metabolisme, lebih banyak lemak 
terbakar, lebih tinggi amaun kalori yang berjaya 'dibunuh'.

Bukan itu sahaja, kopi juga dapat bantu kita agar kekal segar 
dan lebih fokus sepanjang hari selain membantu mengurangkan risiko
 penyakit diabetes. 

Masalahnya, kopi kosong tanpa gula, susu atau krim = KOPI PAHIT! 
Ramai yang tidak gemar minum black coffee sebegini. Jangan 
bimbang. Semuanya bisa diatur.

Dalam artikel saya di ZALORA sekitar hujung Ogos lalu, saya 
ada kongsi cara-cara untuk mula jatuh cinta pada black coffee. 
Memanglah jika lidah kita sudah terbiasa dengan kemanisan
 gula dan creamy susu atau krim, kita akan kata tidak pada black 
coffee. Tetapi, kita boleh cuba perlahan-lahan supaya deria rasa kita
 dapat nikmati kopi O sekaligus kebaikan-kebaikannya.

Ingin tahu lebih lanjut? Klik sahaja pada gambar di bawah. Jika 
kalian pernah cuba salah satu cara yang saya nyatakan, kongsi di sini ye. 😊

copy paste dari blog: http://famf-tower.blogspot.my/2017/11/kenapa-mesti-black-coffee.html#more

Tazkiyah kan diri



Tazkiyah diertikan dengan penyuciaan jiwa. Maknanya jiwa dalam diri itu perlu disucikan dan dibersihkan. Kenapa perlu bersih dan suci ?

Badan kita ni ada unsur jasmani dan rohani. Jasmani tu luaran kita yang sering kita nampak seperti telinga, hidung, mulut, tangan dan lain2 lagi.... Kalau terkena penyakit senang kita nak ubati. Kena kurap ke, kudis ke, berdarah ke, melecur ke dan lain2 lagi. Hatta penyakit dalam badan pun kita dapat rawati dengan teknologi terkini.

Rohani tu adalah roh atau jiwa kita. Rohani kita ada tikanya sakit dan ada tikanya sihat. Sihat rohani tu seperti rohani para nabi dan rasul serta auliya' Allah. Roh mereka sentiasa sihat. Jiwa mereka sihat selalu. Tiada unsur2 negatif.

Tapi roh kita orang Islam ni ada yang sakit. Kenapa sakit dan macam mana sakit tu ? Sakit rohani atau sakit jiwa tu seperti hasad dengki, buruk sangka, riak, sombong, ujub dan lain2 lagi. Jadi untuk nak elakkan hati dan jiwa kita daripada penyakit ni, kita kena sucikan ia.

Ya benar. Sucikan ia dengan zikrullah. Pernah abi berpesan kepada para jemaah surau supaya amalkanlah zikir harian. Pilihlah mana2 zikir yang sesuai untuk membasahi lidah. Subhanallah ke, Alhamdulillah ke, astaghfirullah ke.....bebas suka hati kita.Yang penting kita amalkan setiap masa. Paling tidak pun, selepas Isya' kita ambik tasbih dan amal zikir. Biar cukup 99x atau genapkan ia 100x. InshaAllah kalau kita amalkan zikir astaghfirullah 100x, abi pasti jiwa kita tidak kotor dan terselamat daripada membuat benda yang tak elok.

Jom amalkan mulai sekarang ni setiap kali selepas Isya' zikir "Astaghfirullah" 100x. Kalau tak sempat buat, amalkan sebelum tidur. InsyaAllah anda akan terasa Allah itu dekat dengan kita.

Tunggu apa lagi???Let's do it!

Friday, November 3, 2017

Suami pemarah

Post yang lepas,abi bercerita tentang suami penyabar. Kali ni nak citer pulak pasal suami yang pemarah. Bila dengar jer pasal suami pemarah,rata2 isteri takkan kata nak kepada suaminya yang macam tu.

Nak citer lagi ni pasal suami yang pemarah. Biasanya orang yang suka marah2 ni adalah orang yang tak dapat tahan SABAR. Bila ada jer masalah di hadapannya, terus dia melenting dan marah. Kalau dia seorang suami, pantang isteri buat salah atau ada yang tak berkenan di hatinya terus kena marah.Huhu....memang malang la kalau si isteri dapat suami macam ni.

Bukan setakat dimarahi tapi dimaki hamun lagi. Tak cukup dengan maki hamun dipukul lagi. Ishhhh...Dia ingat isteri ni tempat lepas geram ker???? atau dia ingat isteri ni punching bag boleh dipukul sesuka hati????

Wahai si suami ingat lah.....isterimu adalah amanat Allah untukmu. Dia ada hak yang sepatutnya kamu jaga dan beri. Tunaikanlah haknya.Jangan sakiti hatinya,emosinya serta fizikalnya. Nak cederakannya jauh sekali tidak boleh. Haram!

Sebaik2 suami adalah Rasulullah SAW. Contohilah baginda. Perhalusi sunnah baginda dalam rumah tangga.Dalami pergaulan baginda dengan isteri2 baginda....Cedoklah daripada baginda sunnah berumah tangga inshaAllah rumah tangga kita akan selamat.

Monday, October 30, 2017

Suami penyabar

Rasa nak nukikan kisah seorang suami yang bersabar atas karenah isterinya. Ni kisah benar yang abi sendiri pernah bertanya tentang kisah hidupnya dan isterinya.

Syeh, demo dengan bini demo macam mana ? kalau bini demo masam mencuka dengan demo...tanya abi yang inginkan penjelasan @ pencerahan darinya.

" saya gini jer.....kalau dia moody@masam mencuka dengan saya, saya buat tak kisah juga. Saya takkan tanya kenapa. saya senyap. Ada la tuh dia kat mana2 dia tak berkenan dengan saya. Saya takkan marah dia dan jauh sekali saya nak tampar atau pukul dia". jelasnya.

" jika nak dibandingkan dengan jasa dia yang besarkan anak2 masa saya tiada,memang tak terbalas. waktu malam dia bangun susukan anak. Dia juga masak untuk saya dan anak2....memang banyak lah jasa dan pengorbanan dia pada saya".

Kata2nya memang menyentapkan hati saya! Rasa terkesima dengan jawapannya.

Itulahjawapan daripada seorang rakan saya. Seorang ustaz! Ye, dia ustaz.

Sunday, October 29, 2017

Ujian itu rahmat


Ada orang melihat  ujian atau musibah merupakan kafarah daripada Allah. May be Allah nak hukum seseorang tu, so Dia berikan denda@hukuman di dunia berbentuk kafarah. Kafarah ni macam2 lah kan. Ada kafarah untuk berlaku atas dirinya sendiri. Ada juga kafarah berlaku sekitar orang di sekelilingnya, dia yang terkena tempias juga.

Sebagai manusia kita akan mudah percaya bhw bila Allah marah , Dia akan beri ujian dan ujian itu adalah kafarah kepada hambaNya. Tapi pernah tak kita terfikir bhw ujian itu adalah rahmat Allah kepada hambaNya. Mari kita renung sama2....

Seandainya kita diberi ujian olehNya, misalnya demam yang berlanjutan. Lambat nak sembuh. Hinggakan puas nak makan ubat. Apa yang menimpa atas diri kita itu kita masih mampu untuk melakukan ibadah seperti solat. Tak pernah kita mengeluh walaupun sedikit. Kita masih mamppu bersabar dalam serba hal.

Sebenarnya hal demikian ada rahmat Allah. Allah nak ajarkan kita supaya jadi insan yang penyabar. Sebelum ini kita insan yang kurang sabarnya tapi bila ditimpa ujian kita jadi penyabar.Bila ada ujian juga kita sering sebut nama Allah. Ingat Allah selalu dalam setiap gerak geri. Sebenarnya itu rahmat Allah ke atas kita.Dia nak ajarkan kita sesuatu bhw perlu ingat Allah selalu tatkala senang mahupun susah.

Adakalanya ujian itu datang kerena Allah nak didik kita. Itu rahmat Allah sebenarnya. Dia beri didikan dalam bentuk ujian. JIka hambaNya berjaya mengharungi ujian itu bermakna Allah dah ajarkan dia sesuatu.

Tahniah diucapkan kepada anda yang masih lagi bergelumang dengan ujian2... Itu tanda Allah kasih kepada anda. Bukan marah kepada anda!InshaAllah satu masa nanti anda akan tau bhw ujian itu adalah rahmat daripadaNya.

Saturday, October 28, 2017

ragam anak

Anak anugerah ilahi yang tak ternilai kepada kita. Tanpa anak kita akan rasa sunyi. sunyi dan boring sebab asyik tengok muka yang sama jer. Abi pernah rasa suatu tika dahulu saat diuji Allah sukar untuk dapatkan anak. 3 tahun lebih kami kawin tapi tak dikurniakan anak.

Bila dah dapat anak baru lah ceria hidup kan? Memang anak2 lah penyeri rumah tangga. Bila anak2 dah besar sedikit macam2 ragam yang akan kita tengok nanti. Ada yang manja, pemarah, sensitif@emosi, suka membodek, membatu api pun ada dan macam2 lagi lah....Ibubapa kena bijak fahami sikap2 anak.

4 orang anak, 4 sikap yang berbeza2. Rambut sama hitam tapi hati lain. Sikap pun lain. Yang paling abi tak tahan dengan telatah anak2 adalah sikap diorang yang suka membodek. Dari mana diorang belajar tak tau lah....dengan abi jer diorang membodek. Dengan ummi diorang tak la pula. Takut kot!

Kalau nak sesuatu barang tu, asyik meminta jer nak barangan tu. Biasanya mainan la. Disebut2 2 3 hari selagi tak beli. Siap membodek lagi! Terpaksalah kita mengalah. Ingat sekali kesian juga.Gitu lah hidup selagi kita dapat penuhi hajat diorang, tunaikan lah. Lain lah kalau takde duit. Usah kedekut dengan anak2. ataupun usah berkira dengan membeli barangan mereka kerana suatu hari nanti kita akan rasa kesunyian dengan permintaan mereka apabila mereka dah besar. Betul tak?

Bagi si ayah yang suka merokok memang tak kisah kalau beli rokok sehari sekotak pun. Tapi kena fikir lah juga kan kalau anak minta nak beli mainan 2 minggu sekali. Si ayah memenuhi keperluan diri untuk dirinya....apa salahnya kalau sekali sekala penuhi hajat si anak.

Friday, October 27, 2017

RoTi

Kalau sebut roti, memang itulah yang tak dapat dipisahkan dalam hidup kami. Roti mesti ada kat rumah.Hampir setiap hari mesti ada.Anak2 memang suka makan roti. Mungkin hormon kami laki bini dah sebati dengan gandum tok Arab masa belajar di Jordan satu tika dulu. hehehe

Macam2 dapat dibuat dengan roti ni. Ada gak kami bekfes dengan roti. Celup dengan telor pastu goreng. Bila siap sapu pulak dengan sos atau mayonaise. Ada gak kami goreng telor hancur dan dimakan dengan roti.Dan yang hero2 ni suka makan adalah dengan roti beger...memang menambah la jawabnya...

Apapun menyediakan makanan halal dan bersih amat dituntut dalam Islam. Kita lah yang bakal mencorakkan makanan untuk famili kita. Kita tak tau sejauh manakah yang ada kat kedai tu penyediaannya bersih ke tak...diorang hanya tau meniaga saja...so abi lebih prefer kalu makan di rumah jer...biarlah tak sesedap di kedai @ restoran pun...janji kita sefamili hepi...betul dop...buat apa nak tunjuk2 makan di hotel2 mewah@restoran...kita bukannya orang kaya pun...hehe

Air tangan ibu ayah yang penting dalam masakan ni.  Dengan asbab air tangan mereka lah kita jadi manusia yang berakhlak, dengar kata, dengar nasihat dan dengar segala2...Ye lah...memang penat orang kata hari2 kena masak untuk anak2...tapi natijahnya, disebalik kesusahan itu lah Allah ganjari dengan reseki anak2 yang sihat dan bermacam2 lagi.

wallahu'alam.


Tuesday, October 24, 2017

Nasi Khao Mok

First time ummi masak dan masuk dapur selepas cuti berpantang. Ummi beraksi kat dapur minggu lepas. Alhamdulillah nampak macam kesihatan ummi dah semakin sihat dan pulih.

So , apa yang ummi buat untuk abi dan anak2 ummi ialah "Nasi Kowmok". Dimasak dalam periuk besar. Memanh banyak kali ini sampai makan hingga pagi esoknya. Nampak berselera betul anak2 dengan menu ni. Alhamdulillah....terima kasih Allah sebab anugerahkan pada abi seorang isteri yang pandai masak dan pandai melayan anak2...

Pernah makan nasi kowmok tak????

Tu menu dari Thai...boleh search kat google...ni haa gambar nya daripada en. google.

https://highheelgourmet.files.wordpress.com/2014/07/thai-halal-chicken-rice-briyani-khao-mok-gai-by-the-high-heel-gourmet-1-1.jpg


Thursday, October 19, 2017

Baiki atap rumah

Hari ni minta tolong 2 orang pekerja Indon datang baiki atap rumah yang bocor. Lama dah bocor tapi tak jumpa orang yang nak baiki. Usha punye usha akhirnya jumpa lah 2 orang Indon ni. Bukhari dan Rasyid.

Hanya hari Jumaat jer yang diorang wat keje sebab ari lain diorang keje buat rumah dgn tokey diorang. Nak harapkan abi panjat bumbung rumah memang kiamat la. Gayat oiiii....So lebih baik kita upah diorang jer la. Berapa upahnya kita kasi la biar berbaloi.

Kalau rumah rosak senang nak baiki kan??sebab kita tau katner rosaknya. Senang nak repair. Tapi kalau hati rosak dan sakit, dapat tau ke katner nak repair???

So, pandai2 lah korang jaga hati. Hati adalah raja dalam tubuh badan kita. Kalau raja sakit bermakna anggota2 @ menteri2 yang lain pun akan sakit juga.

Jom jaga HATI dari sifat mazmumah...Hiasilah dengan sifat mahmudah.

Tipu daya dunia

Dunia ni penuh dengan tipu daya. Hanya orang celik dengan mata hati sahaja yang akan dapat tau. Kalau sekadar melihat dengan mata kasar kita takkan dapat tau tipu daya tersebut. Amat beruntunglah mereka yang dapat melihat dengan mata hati.

Camner nak tau melihat dengan mata hati??? mata hati itu adalah pemberian daripada Allah kepada hambaNya. Hamba yang selalu mentadabburkan ayat2 Nya baik siang mahupun malam, tatkala susah mahupun senang. Dari situ lah Allah kurniakan pancaindera yang keenam iaitu mata hati.

Allah berfirman yang bermaksud: 
Dunia itu penuh dengan permainan dan perkara yang lagha.

Dari ayat tersebut tu pun kita dapat tau bahawa Allah ingatkan manusia supaya berhati2 dengan dunia yang diciptakannya. Allah ciptakan dunia untuk hambaNya yang soleh dan yang tak soleh.

Bagi orang soleh mereka akan jadikan dunia itu hanya sekadar tempat persinggahan dan tempat untuk mereka bercucuk tanam amal kebaikan dan kebajikan mereka. Hasilnya nanti mereka dapat lihat di akhirat sana. Itulah orang soleh. Dunia hanya berada di tangan mereka dan tidak di dalam hati mereka.

Adapun orang yang toleh@tak beriman mereka ini menjadikan dunia sebagai tempat hiburan. Seolah mereka ini tak ingat akan kematian dan Hari Kebangkitan semula. Mereka menggunakan segala isi dunia dengan hawa nafsu mereka tanpa mempedulikan amal soleh yang mereka akan bawa nanti.

Kita akan dapat melihat di dunia ini manusia akan berlumba2 dalam mencari harta. Kerja siang malam. Mereka bersaing untuk menjadi kaya raya ataupun hartawan. Mereka sanggup lakukan apa sahaja semi untuk melumpuhkan pihak lawan walaupun daripada sahabat sendiri. Yang penting mereka dapat menawan harta!

Ada yang sanggup menghiburkan hawa nafsu mereka. Siangnya bekerja untuk mencari nafkah diri mahupun keluarga. Malamnya pula untuk berhibur. Masuk kelab malam dan berpoya2 dengan lelaki ataupun perempuan ajnabi. Mereka layan nafsu mereka. Ada yang cuba untuk menipu golongan hartawan semata2 mencari sesuap rezeki haram. Oh ! tak takutkah mereka makan harta haram??

Mereka menipu golongan ini dengan body dan muka lawa mereka. Tak cukup dengan itu ditambah pula dengan kata2 manis berbaur nista. Ada yang terpedaya hinggakan berjuta2 duit lesap. Tak heran kan keluar kat paper@news "seorang Dato' ditipu berjuta2 duit oleh teman wanita". Tak perlu heran pun sebab itulah pekerjaan mereka. Menipu golongan kaya. Mereka berjaya menipu di dunia tapi adakah selamat di akhirat???Sudah pasti tidak.

Beringat lah wahai teman tentang tipu daya dunia ini. Apabila terkena atau terpalit sudah tentu amat perit dan sukar untuk kembali ke pangkal jalan.

wallahu'alam.

Tuesday, October 10, 2017

Usah jadi hamba WANITA

Dunia hari ini menyaksikan bahawa ramai lelaki yang menjadi hamba wanita. Mereka sanggup menuruti hawa nafsu mereka semata2 ingin memenuhi citarasa wanita. Rasa begitu jelek sekali apabila seorang lelaki jatuh ke tangan wanita. Segala kemahuan wanita diturutinya. Sehingga sanggup menjerumuskan diri mereka ke lembah kehinaan.

Ambillah beberapa kisah yang berlaku di depan mata. Seorang wanita sanggup mengupah teman lelakinya untuk menganiyai lelaki yang lain. Ada yang sanggup berbunuhan. Allahu akbar. Tipu daya syaitan itu belaka. Syaitan gelak melihatnya.

Ada juga yang diperalatkan wanita untuk memuaskan hawa nafsunya. Wanita sanggup 'melanggan' beberapa lelaki demi kehendak nafsunya. Tak cukup dengan layanan di rumah oleh hasben halalnya maka dicari pula hasben yang tak halal. Kenapa ini semua boleh terjadi????

Awaslah wahai lelaki!!! dunia hari ini memang macam2 gayanya. Ada yang berbaju kurung elok tapi hatinya penuh dengan sifat mazmumah. Ada yang lidahnya tak jemu menyebutkan kebaikan diri yang dibuat dihadapan kawan2 tapi dibelakang lain yang disebutnya. Kata2 nista dan lucah permainan lidah. Tidak semua wanita sedemikian rupa tapi awaslah wahai lelaki kerana kamu bakal berhadapan dengan situasi sedemikian rupa.

Jika kamu ingin mencari calon hidupmu, maka kamu akan berhadapan dengan watak2 sedemikian. Jika kamu ingin bekerja di kilang mahupun pejabat maka kamu akan dapati watak2 tersebut ada di kiri kananmu. Jika kamu ingin mencari sahabat, tidak mustahil kamu akan menemui watak2 ini terlebih dahulu sebelum kamu menjumpai sahabat yang sejati.

Tuesday, September 12, 2017

Rindu Iktikaf

Semenjak dua menjak ni, rasa berat je badan nak melangkah ke rumah Allah. Ya Allah apa lah dosaku ini....Urusan rumah tangga semua nya ditanggung sepenuhnya oleh abi. Ummi direhatkan buat sementara waktu dek kerana bersalin.

Mungkin badan penat yang amat sangat hinggakan terasa malas nak ke masjid. Hanya mampu berjemaah dengan anak2 di rumah je.

Alhamdulillah kali ni,gagahi jugak tulang empat kerat untuk melangkah ke masjid. Allah bagi pertolongan dan kekuatan abi ke arah itu. Sesampai di masjid ,,,,sayu jer rasa. walhal Jumaat lepas baru jer pergi. Hati terasa nak duduk lama jer kat situ. Nak beriktikaf. Nak Zikir.Nak mengadu pada Allah. Nak citer segala macam citer yang tak mampu terurai dengan akal.

Tapi masa singkat.Lepas Isya' diorang nak balik rumah masing2.Siak nak kunci masjid. huhu.
Terpaksa abi angkat punggung juga lepas solat ba'diah Isya'.

Ya Allah mampukah diri ini digolongkan di kalangan orang2 yang mana hatinya tertambat dengan rumah mu???Abi rindu sebenarnya untuk bersamaMu Ya Rabb...rindu untuk mencurahkan isi hati...rindu untuk bermonolog denganMu....berkasih sayang denganMu di malam harinya...Ya Rabb berilah untukku kekuatan...kekuatan zahir dan batin

Saturday, September 9, 2017

Penne versi along

Penne versi along

Kali ni along (wildan) yang masak. Penne namanya. Produk daripada Kimball. Kelmarin abi dah buat tapi diorang rasa nak makan lagi. So abi ajarkan kepada along cara2 memasaknya. Semudah sifir dua ok???

1) rebuskan penne tadi dalam periuk. Bila dekat nak mendidih masukkan penne dan sesudu minyak zaiton. Tunggu ia sampai lembut.

2) Bila dah masak@lembut, toskan ia.

3) Tumiskan bawang besar dan putih dalam kuali. Kemudian masukkan kicap,sos cili dan sos tomato. Abi masukkan juga gula 2 sudu. Terpulang kepada individu masing2.

3) Bila dah sebati, masukkan lah penne tadi tu ke dalam kuali. Gaul lagi hingga sebati. Rasakan ia biar ada masam sikit, manis sikit . Terpulanglah pd korang!

4) Bila dah puas hati, korang makan lah. Tapi pastikan api dapur tu ditutup. Kalau takkkk, habislahhh!

Jom makan, Bismillah...

Nasi Arab

Kali ini abi rai besday bersama anak2. Tahun lepas ummi ada tapi kali ni dia tiada sebab berpantang di rumah mak. Tengah2 mencari idea nak sambut besday maka datanglah idea nak masak nasi arab untuk anak2 dan diri sendiri.

Pergi cari rempah kat PKT tapi dah habis. Bergegas pula ke kedai Zua. Mujur ada.Ambil satu kotak dan terus ke bahagian sayuran pula untuk mencari timun, salad, bawang dll....Ayam dah beli siap2 lepas ambil anak2 dari sekolah tadi.

Camner nak masak ekk??
Kat kotak tu dah ada disediakan cara2 memasaknya...korang masak lah ikut yang dia suruh.

Sekadar nak sikit kat sini sebagai panduan asas.

1) basuh beras basmati tu. Selawat lah sambil2 tu.Ikhlas kan niat nak beri pada anak2 tersayang.
Abi guna periuk elektrik jer untuk masak nasi tu.

2) Bila nak hampir mendidik nasi tu, masukkanlah rempah nasi arab tu.kacau lah biar sebati. kat kotak tu dia kata boleh bubuh pewarna kuning telor kalau nak. Abi tak bubuh. Ikut warna rempah tu jer. Memang kekuningan juga.

3) waktu mendidih tu juga lah masukkan 1 sudu minyak zaitun.

4) tunggu je lah ia masak. tu jer. Semudah sifir 2 kan!

Ayam pula camner?
Ayam tu abi perapkan garam dengan kunyit jer. Pastu dibakar guna periuk ajaib.
Macam2 boleh buat dengan ayam tu. Ada juga dimasukkan bersama nasi. Tapi abi tak buat camtu sbb anak2 rasanya tak makan kalau camtu. So, kita ubah suaikan sikit daripada asal.

Acar pula camner?
acar abi buat cukup ringkas. Potong kiub timun dan tomato tu. Pastu masukkan cuka dan gula. Kalau nak rasa pedas sikit, potonglah cili halus2.






Friday, September 8, 2017

5 September

5 September hari yang pasti akan abi ingat setiap tahun. Ia adalah tarikh keramat lahirnya makhluk yang bernama Muzaha bin Mohamed. Hasil perkongsian hidup antara Zaharah dan Mohamed. Tahun 1975 lahirlah insan ini di sebuah Kampung Beris Lanjut, Panji, Kota Bharu.

Seorang insan yang baru melangkah umur ke era 40 an. Huhu...Kini dah masuk umur 42 tahun. Aduhai dah tua rasanya diri ini. Sakit situ sini, lenguh sana sini...Ya Allah ....harapnya hidupku ini penuh dengan ketaatan kepadaMu dan kurang kemaksiatan kepadaMu.Amin

Seorang yang begitu komited terhadap kerja yang diamanahkan. Kalau suruh turun kerja jam 1 pagi pun, akan dia turun (ceewaahhh mana ada). Tapi InsyaAllah, apa2 kerja yang diberikan akan beres walaupun terpaksa memakan masa.Serius dalam kerja dan adakalanya terpaksa dipotpet2 oleh wife akibat terlalu 'obses' dengan kerja. Ya Allah jadikanlah ia sebahagian daripada amal kebajikanku.

Pun begitu, Insan kerdil ini punya hati dan perasaan yang terlalu sensitif. Mudah air matanya keluar tatkala mana membicarakan soal azab kubur, perpisahan, penderitaan hidup dan sebagainya. Ya lah, ianya bukan suatu yang dipinta2 tapi lahir dalam hati dan perasaan. Itu semua kerja Tuhan Yang Maha Kuasa. Kita tak mampu menempisnya.

Pernah sekali insan ini menangis tatkala memberikan tazkirah dikhalayak ramai. Tersentuh hati saat membicarakan kesederhanaan hidup seorang hamba Allah. Tidak berharta tapi cukup bersyukur dalam menempuh hidup. Memiliki rumah yang sederhana. Cuma pintanya dari Rabbul Izzati agar diberikan kesihatan yang berpanjang untuknya beramal...itu jer pintanya...(Ya Allah , mengalir lagi air mata ini saat menulis bait2 ini) Alhamdulillah Allah beri padanya apa yg dia nak..Sihat tubuh badannya. Dapat kayuh basikal ke sana ke mari. Syukur.....

ranjau hidup

Saya tertarik dengan artikel ini. Ada antaranya pasti pernah kita lalui dalam hidup.

1. Kalau kita bergaduh dengan pelanggan, walaupun kita menang, Pelanggan tetap akan lari.

2. Kalau kita bergaduh dengan rakan sekerja, walaupun kita menang, Tiada lagi semangat bekerja dalam satu kumpulan.

3. Kalau kita bergaduh dengan boss, walaupun kita menang, Tiada lagi masa hadapan di tempat itu.

4. Kalau kita bergaduh dengan keluarga, walaupun kita menang, Hubungan kekeluargaan akan renggang.

5. Kalau kita bergaduh dengan guru, walaupun kita menang, Keberkatan menuntut ilmu dan kemesraan itu akan hilang.

6. Kalau kita bergaduh dengan kawan, walaupun kita menang, Yang pasti kita akan kekurangan kawan.

7. Kalau kita bergaduh dengan pasangan, walaupun kita menang, Perasaan sayang pasti akan terguris.

8. Kalau kita bergaduh dengan sesiapapun, walaupun kita menang, Kita tetap kalah.
Yang menang adalah cuma ego diri sendiri.
Yang ini yg susah, mengalahkan ego diri sendiri.

9. Renungan bersama....
Apabila kita menerima teguran, kesilapan dan kesalahan usahlah terus melenting dan marah bersyukurlah masih ada orang yang mahu menegur kesilapan kita.

10. Mendengar isteri membebel di rumah, bererti kita masih punya keluarga.

11. Mendengar suami masih berdengkur di sebelah, bererti kita masih punya suami.

12. Mendengar ayah dan mak menegur dengan tegas, bererti kita masih punya mak ayah.

13. Merasa letih dan jemu menasihati anak yang nakal, bererti kita masih punya anak untuk saham akhirat ku nanti.

14. Merasa letih setiap ptg selepas penat bekerja, bererti kita mampu bekerja keras.

15. Membersihkan pinggan dan cawan kotor setelah menerima tamu di rumah, itu bererti kita punya teman.

16. Pakaian terasa agak sempit, itu bererti kita makan cukup.,

17. Mencuci dan menggosok timbunan baju, itu bererti kita memiliki pakaian.

18. Membersihkan halaman rumah, mop lantai, itu bererti kita memiliki tempat tinggal.

19. Mendapatkan banyak tugasan, itu bererti kita dipercayai dapat melakukannya.

20. Mendengar bunyi ekzos & hon dan anak jiran bising, itu bererti kita masih boleh mendengar.

21. Melihat anak-anak bermain riang, itu bererti kita masih boleh melihat.

22. Kita masih bernafas, itu bererti kita masih diberi peluang oleh pencipta yang agung untuk bertaubat dan beribadah.

Akhirnya banyak hal yang dapat kita syukuri setiap hari. Kita juga bersyukur mendapatkan pesan ini, kerana secara tidak sedar kita masih memiliki orang yang peduli pada kita.

Berhenti mengeluh dan bersyukurlah. Bersyukur dalam setiap keadaan meskipun tak ada alasan untuk bersyukur sekalipun. Kita sama2lah mencuba utk bersyukur walau diri ini selalu mengeluh tanpa berfkir hikmah di sebaliknya. Bersyukur diberi kehidupan yang baik pada masa ini dan akan dtg. InsyaAllah..

Semoga shbt2 yg pernah saya kenal saat kita pernah bekerja/belajar bsama dulu dan juga shbt yg baru bertaup di silaturahim dlm group ini...semoga diberkati hidup kita semua dan ambillah pesanan ini sbg satu pesanan kecil untuk dimanafaat bersama pada tahun 2017 ini.

copy n paste dari grup wasap

hari ke 2 Affan

Masuk hari ke 2 Affan di wad...Mujurlah mak abi datang menemani ummi di wad. Ingatkan Affan dapat balik dah tapi terpaksa ditahan oleh doktor sbb katanya Affan kena kuning. Tak tinggi pun, sikit jer. Tapi nak wat camner...dah undang2 hospital camtu.kena ikutlah.

Affan dipindahkan ke wad kanak2 . Hanya ibu dan ayah sahaja yg dibenarkan melawat. Orang lain tak boleh. Mungkin atas sebab keselamatan pesakit.

Badan ummi masih lagi tak bermaya. Masih sakit lagi di bahagian peranakan. Nak bangun pun slow apatah lg nak mendodoikan Affan tatkala menangis. Kesian ummi, abi tak dapat nak tolong.

Affan diletakkan dibawah lampu biru tu. Duk dalam takung tapi sekejap2 jer. Setengah jam tido kemudian bangun menangis.Bertabah la ummi. Besar pahalanya!

Hari ke 3 Affan dapat keluar hospital. Tu pun sebab sign surat risiko in case kalau terjadi apa2. Memang ummi surender untuk handle sorang2 Affan tu. Memang ye pun, mana lah ada kudrat lagi selepas bersalin. Paling tidak pun seminggu baru ada tenaga dan kudrat.

Jam 3 petang Affan tiba di lot 50793, Kpg Pak Kancil Dalam.....Ahlan wa sahlan Affan.Hadir mu membawa sinar kepada kami khususnya kepada abang2 kamu.

Monday, August 28, 2017

Kemunculan orang baru

Pagi itu, sekitar jam 4 lebih Ummi terasa sakit di perut. Sekejap sakit sekejap redha. Sehingga lah berlanjutan ke jam 5 pagi. Abi dah tak sedap badan dan syorkan pada ummi untuk pergi ke hospital. Sebelum bertolak ke hospital, abi kejutkan along yang sedang tidur dan bagitau bahawa ingin bawa ummi ke hospital.

10 minit perjalanan kami sampai ke Hospital Setiu. Terus memandu kereta ke wad bersalin yang berada di atas bukit bersebelahan wad kecemasan. Parking kereta betul2 depan pintu utama dan turunkan ummi kat situ.

Jam menunjukkan 6 pagi. Dah Subuh rupanya. Tapi kelibat nurse tak kelihatan walaupun seorang. Tidak seperti di Hospital Tanah Merah yang tak sunyi daripada keluar masuk nurse. Begitu juga dengan orang ramai. Tapi di Setiu lain, suasana tenang dan aman damai. Tiada orang yang nak bersalin pada masa tu. Tiada juga orang yang sedang menunggu! Abi keseorangan pada masa itu.Hanya zikir dan doa Nabi Allah Yunus adalah peneman pada masa itu di selang selikan dengan bacaan Al Fatihah. Abi menunaikan Solat Subuh di bilik kecil yang disediakan di situ.

Jam 7.15 pagi, nurse datang memanggil abi dan memberitahu bahawa ummi dah berada di bilik bersalin. Dia mempelawa abi masuk menemani. Ini adalah kali kedua abi menemani ummi. Kali pertama semasa ummi sedang bertarung nyawa untuk melahirkan puteri kami "Rabiatul Adawiyah" di HUSM. Tuhan masih sayangkan puteri kami  dan mengambilnya selepas 30 minit keluar dari alam rahim.

7.20 pagi ummi memberitahu bahwa dia sakit macam terasa hendak membuang air besar. Abi segerakan bagitahu nurse yang bertugas. 3 Orang nurse telah masuk dan membuat persediaan. Untuk percubaan 'push' buat kali pertamanya tak berjaya bagi ummi. Ummi teruskan lagi untuk kali kedua dan seterusnya tapi tak berjaya untuk mengeluarkan 'orang baru' melepasi garisan@sempadannya. Abi berdebar2....Ya Allah kuatkanlah tenaga ummi...itulah doa abi dalam hati. Beberapa zikir lain termasuklah doa Nabi Allah Yunus AS turut membasahi bibir abi. Abi lihat ummi semakin tak bertenaga untuk menerang orang baru. Abi lihat peluh terpercik keluar dari ubun2 ummi. Air mata tak henti2 menitis dari pipinya. Ya Allah begitu besar pengorbananmu untuk melahirkan seorang insan ini. Abi sapu peluhan yang keluar dan deraian air mata itu.

Dalam bergelumang dengan kesakitan itulah, pengharapan abi kepadaNya amat ketara sekali. Sehinggalah abi melafazkan juga kalimah zikir la hau la wala quwwata illa billahil 'aliyyil 'azim. Alhamdulillah tidak lama kemudian, lahirlah seorang insan jam 7.34 pagi pada hari Sayyidul Ayyam. Ahmad Affan Hakimi nama diberi.

Selesai Ahmad Affan Hakimi keluar, ummi dan abi melafazkan syukur. Terdengar suara kesyahduan ummi membacakan ayat suci Al Quran daripada surah An Nahl, ayat 78 yang bermaksud:

Dan Allah yang telah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatu pun, dan Dia mengurniakan kepada kamu penengaran dan penglihatan serta hati akal fikiran supaya kamu bersyukur.

Alhamdulillah atas segala hal...

#pengalamandibilikbersalin
 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.