Thursday, October 19, 2017

Tipu daya dunia

Dunia ni penuh dengan tipu daya. Hanya orang celik dengan mata hati sahaja yang akan dapat tau. Kalau sekadar melihat dengan mata kasar kita takkan dapat tau tipu daya tersebut. Amat beruntunglah mereka yang dapat melihat dengan mata hati.

Camner nak tau melihat dengan mata hati??? mata hati itu adalah pemberian daripada Allah kepada hambaNya. Hamba yang selalu mentadabburkan ayat2 Nya baik siang mahupun malam, tatkala susah mahupun senang. Dari situ lah Allah kurniakan pancaindera yang keenam iaitu mata hati.

Allah berfirman yang bermaksud: 
Dunia itu penuh dengan permainan dan perkara yang lagha.

Dari ayat tersebut tu pun kita dapat tau bahawa Allah ingatkan manusia supaya berhati2 dengan dunia yang diciptakannya. Allah ciptakan dunia untuk hambaNya yang soleh dan yang tak soleh.

Bagi orang soleh mereka akan jadikan dunia itu hanya sekadar tempat persinggahan dan tempat untuk mereka bercucuk tanam amal kebaikan dan kebajikan mereka. Hasilnya nanti mereka dapat lihat di akhirat sana. Itulah orang soleh. Dunia hanya berada di tangan mereka dan tidak di dalam hati mereka.

Adapun orang yang toleh@tak beriman mereka ini menjadikan dunia sebagai tempat hiburan. Seolah mereka ini tak ingat akan kematian dan Hari Kebangkitan semula. Mereka menggunakan segala isi dunia dengan hawa nafsu mereka tanpa mempedulikan amal soleh yang mereka akan bawa nanti.

Kita akan dapat melihat di dunia ini manusia akan berlumba2 dalam mencari harta. Kerja siang malam. Mereka bersaing untuk menjadi kaya raya ataupun hartawan. Mereka sanggup lakukan apa sahaja semi untuk melumpuhkan pihak lawan walaupun daripada sahabat sendiri. Yang penting mereka dapat menawan harta!

Ada yang sanggup menghiburkan hawa nafsu mereka. Siangnya bekerja untuk mencari nafkah diri mahupun keluarga. Malamnya pula untuk berhibur. Masuk kelab malam dan berpoya2 dengan lelaki ataupun perempuan ajnabi. Mereka layan nafsu mereka. Ada yang cuba untuk menipu golongan hartawan semata2 mencari sesuap rezeki haram. Oh ! tak takutkah mereka makan harta haram??

Mereka menipu golongan ini dengan body dan muka lawa mereka. Tak cukup dengan itu ditambah pula dengan kata2 manis berbaur nista. Ada yang terpedaya hinggakan berjuta2 duit lesap. Tak heran kan keluar kat paper@news "seorang Dato' ditipu berjuta2 duit oleh teman wanita". Tak perlu heran pun sebab itulah pekerjaan mereka. Menipu golongan kaya. Mereka berjaya menipu di dunia tapi adakah selamat di akhirat???Sudah pasti tidak.

Beringat lah wahai teman tentang tipu daya dunia ini. Apabila terkena atau terpalit sudah tentu amat perit dan sukar untuk kembali ke pangkal jalan.

wallahu'alam.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.