Wednesday, November 8, 2017

Tazkiyah kan diri



Tazkiyah diertikan dengan penyuciaan jiwa. Maknanya jiwa dalam diri itu perlu disucikan dan dibersihkan. Kenapa perlu bersih dan suci ?

Badan kita ni ada unsur jasmani dan rohani. Jasmani tu luaran kita yang sering kita nampak seperti telinga, hidung, mulut, tangan dan lain2 lagi.... Kalau terkena penyakit senang kita nak ubati. Kena kurap ke, kudis ke, berdarah ke, melecur ke dan lain2 lagi. Hatta penyakit dalam badan pun kita dapat rawati dengan teknologi terkini.

Rohani tu adalah roh atau jiwa kita. Rohani kita ada tikanya sakit dan ada tikanya sihat. Sihat rohani tu seperti rohani para nabi dan rasul serta auliya' Allah. Roh mereka sentiasa sihat. Jiwa mereka sihat selalu. Tiada unsur2 negatif.

Tapi roh kita orang Islam ni ada yang sakit. Kenapa sakit dan macam mana sakit tu ? Sakit rohani atau sakit jiwa tu seperti hasad dengki, buruk sangka, riak, sombong, ujub dan lain2 lagi. Jadi untuk nak elakkan hati dan jiwa kita daripada penyakit ni, kita kena sucikan ia.

Ya benar. Sucikan ia dengan zikrullah. Pernah abi berpesan kepada para jemaah surau supaya amalkanlah zikir harian. Pilihlah mana2 zikir yang sesuai untuk membasahi lidah. Subhanallah ke, Alhamdulillah ke, astaghfirullah ke.....bebas suka hati kita.Yang penting kita amalkan setiap masa. Paling tidak pun, selepas Isya' kita ambik tasbih dan amal zikir. Biar cukup 99x atau genapkan ia 100x. InshaAllah kalau kita amalkan zikir astaghfirullah 100x, abi pasti jiwa kita tidak kotor dan terselamat daripada membuat benda yang tak elok.

Jom amalkan mulai sekarang ni setiap kali selepas Isya' zikir "Astaghfirullah" 100x. Kalau tak sempat buat, amalkan sebelum tidur. InsyaAllah anda akan terasa Allah itu dekat dengan kita.

Tunggu apa lagi???Let's do it!

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.