Thursday, August 18, 2011

final Ramadhan

Ramadhan dah masuk hari ke 19. Fasa ke 2 @ pusingan ke 2 dah nak habis. Dah nak masuk ke pusingan ke 3. Kalau nak dikira pusingan pertama adalah merupakan pusingan saringan manakala pusingan ke 2 adalah merupakan pusingan semi final dan pusingan ke 3 adalah merupakan final. Macam permainan bola sepak.

Tak ramai yang dapat masuk final. Hanya mereka yang bertaqwa kepada Allah sahaja yang berhak mendapat juara. Mengapa ???

Contoh yang paling dekat dengan kita adalah apabila kita mengunjungi masjid2. Para jemaah makin kurang sekarang ini. Baik yang muda mahupun yang tua. Ke manakah mereka ini ??? keletihan akibat minum air tebu yang banyak ? ataupun keletihan kerana melahap nasi beriani dengan begitu enak sekali hingga terlupa nak bersolat terawih. Ataupun santai depan tv sambil menghisap dunhill @ menggulung rokok daun berisikan tembakau darat dari Thailand ???

Pada pusingan terakhir inilah Allah nak uji kita dengan berbagai2 ujian. Bukan sahaja ujian lapar dan dahaga tetapi ujian yang membuatkan kita lupa tentang malam lailatulqadar. Kita akan ghairah dalam nak menyambut Aidilfitri. Macam2 difikirkan bermula daripada kuih raya, ketupat lemang, baju raya dengan beraneka temanya dan lain2 lagi. Belum dikira lagi kek lapis Sarawak yang ditempah di kedai2 berhampiran ataupun orang perseorangan.

Oh Ramadhan,,,,banyak yang mencemarimu....mereka menyambutmu dengan gembira sekali tetapi pemergianmu tidak dihiraukan....

Ya Allah pertemukanlah aku dengan lailatulqadar....amin


No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.