Monday, April 9, 2012

aku suri rumah


Memang tak dinafikan lagi sepeninggalan ummi (bukan mati), banyak perkara dan benda harus abi lakukan especially yang berkaitan dengan hal rumah tangga seperti urus makan minum anak, basuh baju dan lipat kain baju, sapu menyapu rumah termasuklah kemas mengemas rumah. Pendek kata bukan itu sahaja kerja suri rumah, banyaaaaaaakkkkkk....tak terkira!

Kepada sang isteri......
yang pernah menjadi suri rumah dan pada masa yang sama bekerja di luar, abi tabik spring pada dia sebab pandai urus rumah tangga. Tapi ada juga yang abi tengok huru hara rumah tangga bila dua2 bekerja. Tapi tak dinafikan ada isteri2 yang bekerja di luar rumahtangganya bagus sekali. Contohnya isteri abi (bila lagi nak puji isteri :) ) Terima kasih pada isteri @ ummi kerana sanggup uruskan rumahtangga sehingga sampai ke tahap ni. Syabas ummi!

Kepada sang suami.....
anda seharusnya faham dan mengerti jika sekiranya isteri anda bekerja di luar dan masa yang sama menjadi suri rumah. Janganlah dikekang @ dibebani dengan kerja2 yang TAK MAMPU dilakukannya. Cukuplah dia melaksanakan tugas2 di rumah sahaja. Janganlah menengking atau memarahi kaum hawa ini dengan keterlaluan. Cukuplah sekadar mendidik dan mentarbiah mereka kerana manusia itu tidak dapat lari daripada melakukan kesalahan.

Seringkali abi dengar daripada kawan2 setempat kerja, sedih rasanya hati pabila suami tergamak menyuruh isterinya balik ke rumah sharp pada masanya. Kalau habis kerja jam 5 petang bermakna dia kena sampai di rumah jam 5.15@5.30 petang. Si suami harus faham jam 5 adalah masa penamat kerja sahaja, pastu ada lagi kerja2 lain seperti mengemas itu dan ini. Kalau dia seorang guru, bukan bermakna jam 1 @ 2 petang tamat p & p habis kerja, bukan begitu. Ada lagi kerja susulan yang harus dibuat seperti menyemak kerja pelajar, membuat kerja2 perkeranian dan sebagainya. Oh ya rabbi ....kalau ada si suami yang tak mengerti dan tak memahami isterinya, maka sesungguhnya dia melakukan kezaliman pada isterinya.

Sepatutnya sang suami bersyukur kerana isterinya sanggup juga bersama2 mencari nafkah keluarga!

Bila abi jadi surirumah, banyak benda yang abi pelajari, antaranya dapat rasakan bagaimana isteri kita rasa bila bekerja di luar + suri rumah. Antaranya juga jadi suri rumah ni bukan satu kerja yang mudah dan rileks. Penat oiiiiiii!

So renung2kanlah dan kasihilah isteri anda.

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.