Thursday, September 16, 2010

Eid di perantauan






Tahun ni seperti tahun-tahun sudah, kami beraya di perantauan lagi. Tak pernah kami sambut raya Fitri di kampung. Kebetulannya dengan cuti yang agak pendek dan poket kosong! walaubagaimana pun keindahan beraya di bumi Miri ini adalah sesuatu yang tidak asing bagi kami lagi. Kawan-kawan baik orang tempatan mahupun semenanjung menjadi hiburan dan teman semasa di hari raya.


Hari pertama raya kami bertakbir di Surau Darul Ibadah, Kem Pasukan Gerakan Am. Abi menjadi tetamu undangan untuk berkhatib khutbah Eid di sana. Selesai menunaikan solat Eid dan berkhutbah kami menjamu selera di tapak jamuan surau. Dari situlah abi mulai bergaul dan mengenali PGA dengan lebih dekat lagi.

Seterusnya kami beraya pula ke flat guru yang mana 2 famili yang tak balik kampung.(Hisham+Rizal). Depa tu setia ngan sekolah.

Hari ke2 kami terus diisi dengan program ziarah menziarahi...merapatkan ukhuwwah yg terbina dan megukuhkannya.

Hari ke3 Ummi buat ala2 open haus....ramai yg datang terutama kawan2 dari YAM dan kerja. Tq kerana sudi memeriahkan majlis kami.



Seterusnya kami beraya di Kampung Bakam. Menyelami dan memahami perasaan orang kampung. Ada yang susah dan ada yang senang. Sempat juga kami menziarahi xmaid Wildan yang serba kekurangan dan kami menghulurkan sedikit bantuan.

Semalam beraya di Niah. 50 km dari Miri. Ada kawan di sana. Ust Rushdi yang satu sekolah ketika dahulu. Selesai je di sana terus balik dan beraya di flat SMKA Miri pula. sembang2 sambil isi perut. Last station pergi ke rumah Bro Idris (Pegawai Felcra). Pekena nasi berlauk ikan aya + teh O. Kenyang memanjang dan terus balik......

Jumaat, Ummi sambung keje lagi...abi urus rumah

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.