Tuesday, June 24, 2008

Nasi Maqlubah



Ini adalah masakan yang tak lah 100% arab punye menu.. dah dikacuk lah konon-konon. . tapi tak apa.. masih mempunyai citarasa nasi Arab. hehe..

Bahan-Bahan: -
1) 1/2 kg daging atau geng2nya...
2) 3 cawan beras atau lebih...
3) sedikit halia
4) 3 sudu jintan putih dikisar halus
5) 7 biji lada hitam dikisar halus
6) marjerin 3 sudu
7) garam gula
8) Asam jawa
9) 1/2 kg buah tomato dipotong nipis
10) 10 ulas bawang merah ditumbuk
11) 7 ulas bawang putih ditumbuk
12) minyak sawit

Cara Penyediaannya: -

1) daging

Gaulkan daging dengan serbuk jintan putih, halia, lada hitam dan 1/2 bawang merah dan bawang putih yang telah ditumbuk. Perap selama lebih kurang 1/2 jam. Tumis 1/2 bawang merah dan bawang putih selebihnya dengan minyak sawit yang dicampur dengan marjerin beberapa minit sehingga nampak kekuningan. Masukkan daging yang diperap dan gaulkan dan masakkan selama lebih kurang 20 minit dengan api yang kecil. Periuk ditutup rapat.

2) Nasi

basuh beras sehingga betul-betul bersih. keringkan sekejap beras yang telah dibasuh dalam penapis selama 10 minit. Goreng setengah cawan beras tadi dalam sedikit minyak sehingga kekuningan dalam api yg kecil. Masukkan baki beras yang dikeringkan tadi dan gaulkan bersama beras yg telah kekuningan untuk 5 minit.

Masukkan daging yang di masak tadi kedalam beras yg digoreng dalam periuk dan digaul. Masukkan air secukupnya serta masukkan garam secukup rasa dan masakkan sehingga menjadi nasi. Sebolehnya dengan api yg sederhana. Anda pasti akan meleleh air liur menghidu baunya yang semerbak.. ;)

3) Tomato

tomato yang dipotong nipi-nipis digaul dengan air asam jawa secukup rasa. Jika anda sukakan masam lebihkan sedikit asam jawa tu. Masukkan sedikit gula dan garam secukup rasa. tomato ini untuk dimakan dengan nasi tadi. Kalau orang arab dia makan dengan sejenis pencicah dia mcm susu masam. jadi tomato ni lebih sesuai untuk citarasa orang melayu kita...

*petua untuk masak sedap ni kita jgn ikut sangat buku resepi. main hentam je lagi bagus.. mcm bawang.. kalau resepi kata 10 ulas.. hentam je nak masuk berapa... 10 ke 15 ke... jgn skema sgt.. baru masakan kita ada umphh... satu lagi kalau masak tak menjadi saya tak nak bertanggung jawab tau.. hehe.


from: Zamri Halim

No comments:

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.