Friday, July 25, 2008

Menjadi guru rileks ?


Menjadi guru rileks, tak banyak kerja. Pergi sekolah mengajar dan apabila habis mengajar boleh buat kerja lain. Boleh bisnes, boleh ternak lembu kerbau, boleh bela ikan air tawar, boleh itu ini. Itulah antara ungkapan dan pandangan orang ramai tentang guru. Betul ke ???

So, aku nak bawakan di sini kepada pelawat blog sekelian bahawa menjadi guru tak semudah itu dan senang kerjanya seperti yang disangka. Cuba kita bayangkan bila menjadi guru apa yg perlu dibuat:

- bila beri latihan kepada murid, mestilah kena semak. Kalau tak sempat nak semak di sekolah mesti sambung di rumah pula.

- kalau kena mengajar kelas exam terutamanya tingkatan 3 & 5, mestilah kena buat kelas tambahan untuk memantapkan prestasi murid. Nak buat kelas ni, mesti korbankan masa dan hari. Ada guru yang sanggup datang malam untuk buat kelas tambahan. Ada juga yang korbankan masanya di hujung minggu.

- kalau mengajar di Sekolah Berasrama Penuh, ada macam-macam lagi program dan aktiviti untuk pelajar-pelajarnya seperti Perfect Score, tuisyen, Hipec, Kem Jaya Diri dll. Ada orang kata mengajar di SBP ni rileks sebab pelajar dah pandai. Tak perlu risau lagi...Maaf itu adalah anggapan yang salah dan meleset. Tidak semudah itu nak mengajar . Cubalah tanya mereka yang mengajar di SBP, berapakah sabtu yang tidak free ?????semuanya terisi dengan aktiviti sekolah.

- Kalau guru yang dipertanggungjawabkan dengan tugas-tugas lain seperti warden asrama, terpaksalah mengorbankan masanya sekurang-kurangnya 2 kali seminggu. Tak cukup dengan itu sahaja, kalau guru tersebut menjadi penasihat sesuatu permaian atau kelab terpaksalah buat latihan jika ada pertandingan...

- Belum cerita tentang exam lagi. Bila exam dah dekat, terpaksalah buat soalan lagi. Habis exam buat postmortem pula. Kalau ada murid yang lemah, haruslah dibimbing oleh guru tersebut.

Haaa itulah serba sedikit kerja guru. Belum habis lagi tu. cukuplah untuk renungan bersama bag mereka yang mengatakan kerjaya guru ini rileks dan tak penat. Kalau ada guru mengatakan kerjaya guru ini rileks dan dia boleh buat kerja part time lagi , memang boleh aku katakan dia adalah guru yang tidak buat kerja dengan sempurna. Tak salah nak cari kerja part time, tapi ingat janganlah pula kerja part time itu menjadi kerjaya utama dan kerjaya guru itu menjadi part time.

Ingat kerjaya utama kita akan dipersoalkan nanti di hadapan Allah. Apakah kita telah melakukan amanah itu sebaik-baiknya....

Wallahua'lam.

3 comments:

data:comment.author/> said...

betul tu tuan syeikh .....
semacam jeeeee bunyinyee...he he

apapun kekadang orang tak tahu apa yg kita buat ..kekdang buat ak tahu sahaja....tekpelah ...
from : itik tak pandai mendayung sampan .........

data:comment.author/> said...

ianya diterbitkan hasil daripada perkongsian pendapat dengan orang yg bukan guru

data:comment.author/> said...

Bagus...komen membina...sebagai guru sama2lah kita amanah menjalankan kerja...

 
Copyright © 2017 Cerita Abi. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.